صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

تفاوت توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت | وظایف هر یک از این متخصصان

تفاوت توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت | وظایف هر یک از این متخصصان

وظایف توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت چه تفاوت‌هایی دارد؟

شاید برای شما پیش‌آمده باشد که وارد یک سایت شده باشید و تصور کنید که طراحی سایت کار دشواری نیست. البته افراد بسیاری باتوجه‌به وجود سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس برای طرای وبسایت این کار را انجام می‌دهند. ولی طراحی سایت جذاب و کاربرپسند به ترکیبی از مهارت‌های طراحی سایت و کدنویسی نیاز دارد. از طرفی توسعه سایت نیز به تخصص در زبان‌های برنامه‏‌نویسی و… نیازمند است و طراحان در حوزه طراحی سایت با چالش‌‏های زیادی در کار خود مواجه هستند. حالا قصد داریم دررابطه‌با تفاوت توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت در طراحی وبسایت اطلاعات مفیدی را ارائه کنیم.

طراحی سایت چیست؟

قبل از شروع بحث تفاوت توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت بهتر است نگاهی به شغل و هنر طراحی سایت بیندازیم. طراحی وبسایت (web design) بیشتر از هر موضوع دیگری با استفاده از قابلیت‌‎ها (usability) و همچنین زیبایی‌شناسی بصری در طراحی سایت سروکار دارد. منظور از این دو مورد در واقع پالت رنگ، لی‌اوت یا همان چیدمان، جریان اطلاعات و… است که با تجربه کاربری و البته جنبه‌های بصری رابط کاربری مرتبط هستند.

طراح سایت فردی است که با به‌‏کارگیری طراحی سایت زیبا سعی می‏‌کند تا به شکل اصولی از نظر بصری طراحی سایت را انجام و ارتقا دهد. نکته جالب اینجا است که طراحان سایت همیشه کدنویسی را برای طراحی سایت مورداستفاده قرار نمی‌دهند.

اکثر طراحان وبسایت با استفاده از خلاقیت خود در حوزه ساخت و طراحی سایت جلوه خاصی را به آن اضافه می‌کنند. طراحان سایت به طور معمول برای طراحی سایت بر زیبایی وبسایت مربوطه و مواردی از قبیل تایپوگرافی، رنگ، روابط اجزا و البته مخاطب متمرکز هستند. افراد متخصص در حوزه طراحی سایت مهارت‌های گوناگونی دارند که هر یک جذابیت‌ها و دشواری‌های خود را دارد. در ادامه برخی از این مهارت‌ها را معرفی می‌کنیم.

طراحی سایت چیست؟

مهارت‌های طراحان سایت در طراحی سایت

همان‌طور که اشاره شد، طراحان سایت از مهارت‌‏های مختلفی برخوردار هستند و می‌‎توانند خلاقیت‌های متعددی را در فرایند طراحی سایت به کار بگیرند. به‌عنوان‌مثال آشنایی با نرم‌افزارهای ادوبی نظیر ایلاستریتور، فتوشاپ و… یکی از مهارت‌هایی است که طراحان وبسایت برای طراحی سایت با آن‏ها آشنایی کافی دارند.

برخی دیگر از مهارت‌های طراحان سایت در طراحی سایت به شرح زیر است:

  • مهارت بالا در طراحی گرافیک برای طراحی سایت
  • طراحی (UI) یا رابط کاربری برای طراحی سایت
  • برخورداری طراح سایت از مهارت طراحی و ساخت لوگو
  • طراحی سایت و نیاز به تخصص در زمینه طرح‌‎بندی
  • طراحی (UX) یا همان تجربه کاربری مرتبط با طراحی سایت
  • قراردادن دکمه‌های CTA در طراحی سایت
  • طراحی سایت و ارتباط با تخصص در حوزه برندینگ
  • قابلیت طراحان سایت برای کار با پالت‌های رنگی، استوری بوردها، تایپوگرافی، وایرفریم‌ها و…

همان‌طور که اشاره شد تفاوت توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت در چندین مورد قابل‌مشاهده است. یکی از تفاوت‌های شغل‏‌های طراحی سایت و توسعه سایت این است که طراحان وبسایت به مواردی که کاربران بر روی نمایشگر خود تماشا می‌کنند دقت داشته و معمولاً کاری با مکانیسم پشت پرده طراحی وبسایت مربوطه ندارند. طراحان سایت به طور معمول با به‌‏کارگیری تصاویر، رنگ، تایپوگرافی و البته چیدمان اصولی در طراحی سایت یک تجربه زنده و درعین‌حال دیجیتالی را برای کاربران ایجاد خواهند کرد.

توسعه‌دهنده سایت چه کسی است؟

برنامه‌نویس وب یا توسعه‌دهنده و طراح سایت را که به‌‏وسیله تیم طراحی سایت یا مشتریان به وجود آمده را به یک سایت با عملکرد استاندارد مبدل خواهد کرد. توسعه‌دهندگان وبسایت برای طراحی سایت این فرایند را با نوشتن کدهای دشوار، با به‏‌کارگیری برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی از قبیل HTML ، CSS و… به انجام می‏‌رسانند. این افراد به طور معمول کار پیچیده‌‏ای دارند. چون باید زبانی را که برخی از افراد به آن تسلط دارند (انگلیسی) را در نظر داشته و آن را در طراحی سایت به زبان کامپیوتر همانند پایتون یا HTML تبدیل یا ترجمه کنند.

طبیعتاً فرایند طراحی سایت به زمان زیاد و البته درک زبان‌های گوناگون برنامه‌‎نویسی و همچنین روش استفاده از آن‎ها نیازمند است. تفاوت توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت به مهارت‌‏‎های افراد فعال در این مشاغل نیز مربوط می‏‌شود. در ادامه برخی از اصلی‌ترین مهارت‌های توسعه‌دهندگان سایت را جهت طراحی سایت بررسی می‌‎کنیم.

توسعه‌دهنده سایت چه کسی است؟

برخی از مهم‌‏‎ترین تخصص‌‎های توسعه‏‌دهندگان سایت در طراحی سایت

همان‌طور که اشاره شد، افراد شاغل در کار توسعه و طراحی سایت مهارت‏‌های مختلفی را دارند. یکی از مهارت‌ها و ابزارهای رایج برای توسعه‌دهندگان وبسایت، آشنایی با فرایند طراحی قالب برای طراحی سایت است. این افراد در زمینه بهینه‌سازی موتورهای مختلف جستجوگر به‌صورت On-site نیز مهارت دارند.

سایر مهارت‌‏های توسعه‌دهندگان در طراحی سایت

  • آشنایی با زبان‏های HTML ، CSS و JavaScript جهت طراحی سایت
  • شناخت کافی و مهارت کار با پیش‌پردازنده‌های CSS (Sass یا LESS) برای طراحی سایت
  • مهارت کار با فریم‌ورک‌ها مانند ReactJS ،AngularJS و Ember جهت طراحی سایت
  • طراحی سایت و داشتن تخصص در زمینه کار با کتابخانه‎‌ها (مانند jQuery)

تفاوت میان توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت در طراحی سایت

توسعه سایت و طراحی سایت دو حوزه کاملاً مجزا و متفاوت هستند. طبیعتاً این دو شغل تفاوت‌هایی در موضوعات و مباحث مختلف با یکدیگر در مبحث طراحی سایت دارند. این تفاوت‌ها شامل موارد متنوعی هستند که در ادامه برخی از آن‎ها را معرفی خواهیم کرد. در ادامه مبحث طراحی سایت تفاوت توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت به بررسی شغل توسعه‌دهندگان سایت می‌پردازیم.

توسعه‌دهندگان وب دارایی به وجود نمی‌آورد

افراد شاغل در زمینه توسعه وبسایت در واقع برنامه‏‌نویسانی‌‎اند که از مهارت‎‌های کدنویسی موردنیاز در طراحی سایت به‌منظور افزودن قابلیت‎‌های تازه به یک سایت برخوردار هستند. این افراد طرح‌‏های آغازین وب دیزاینر را با مورداستفاده قراردادن زبان‏‌های برنامه‌‎نویسی مانند جاوا اسکریپت، HTML و CSS برای طراحی سایت به کد تبدیل خواهند کرد. توسعه‌‏دهندگان سایت به طور معمول مجبور نیستند که به ایجاد دارایی‌‏های بصری بپردازند. این افراد تنها باید از کد جهت پیاده‌‎سازی آن‎ها در طراحی سایت کمک بگیرند.

توسعه‌‎دهندگان سایت دستمزد بیشتری از طراحان سایت دارند

در موضوع تفاوت توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت باید به تفاوت در دستمزد آن‏ها در طراحی سایت نیز اشاره کرد. در بازار داخلی و در بازارهای خارجی طراحی سایت هزینه استخدام توسعه‌‎دهندگان سایت به طور معمول از هزینه استخدام یک طراح سایت برای طراحی سایت بیشتر است. علت اصلی تفاوت دستمزد آن‎ها عرضه و تقاضا می‌باشد؛ چرا که تعداد طراحان سایت بسیار بیشتر از فعالان حوزه توسعه سایت است.

اغلب طراحان سایت در کار خود کدنویسی نمی‌کنند

در طراحی سایت طراح‌های سایت بیشتر وظیفه زیباسازی ظاهر سایت و تجربه کاربری را برعهده دارند. این افراد ممکن است از ابزارهای مختلفی نظیر نرم‌‏افزار فتوشاپ و… جهت ساخت و طراحی سایت برای طرح اولیه و موکاپی باکیفیت بهره ببرند. این فرایندها و وظایف در طراحی سایت به کدنویسی نیازی ندارند.

جالب است بدانید که برخی از طراحان وبسایت علاوه بر از وظایف اصلی خود در طراحی سایت موارد بصری، با به‌‏کارگیری سیستم‌های (CMS) یا همان مدیریت محتوا در طراحی وبسایت و همچنین سایت سازهایی از قبیل Wix و یا پورتال، بدون انجام فرایند کدنویسی سایت‌های جذاب و کاربرپسندی را طراحی کرده و بالا می‎‌آورند.

تفاوت میان توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت

ادستیتو ارائه‌دهنده خدمات طراحی سایت مطابق باسلیقه و نیاز شما است

در این مطلب به بررسی تفاوت توسعه‌دهنده سایت با طراح سایت پرداخته شد. همان‌طور که می‌‎دانید این روزها طراحی سایت علاوه بر این که به‌عنوان یک شغل شناخته می‌‎شود، یک هنر نیز به شمار می‏‌آید. کیفیت کار طراحی سایت ارتباط مستقیمی با عملکرد آن خواهد داشت. بنابراین یک مجموعه تخصصی را برای پروژه‌های طراحی سایت خود انتخاب کنید.

مجموعه ادستیتو با سال‌ها تجربه در زمینه توسعه و طراحی سایت و برخورداری از متخصص‌‎ترین طراحان سایت کشور، آماده ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان است. طراحان مجموعه ادستیتو با استفاده از جدیدترین متدهای طراحی وبسایت علاوه بر ایجاد و طراحی سایت با صفحات زیبا و دلنشین، یک سایت کارآمد و حرفه‏‌ای را برای شما طراحی و اجرا خواهند کرد. شما می‏‌توانید نمونه کارهای طراحی سایت مجموعه ادستیتو را در سایت مشاهده کرده و سپس برای سفارش طراحی وبسایت اقدام کنید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین مقالات ادستیتو
طراحی سایت با فلاتر | چرا فریم‌ورک فلاتر را برای طراحی سایت انتخاب کنیم؟

طراحی سایت با فلاتر | چرا فریم‌ورک فلاتر را برای طراحی سایت انتخاب کنیم؟

زبان برنامه‌نویسی فلاتر قابلیت‌های پیشرفته‌ای دارد در دنیای امروز سایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایلی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی به شمار می‌روند. طراحان سایت با استفاده از فریم‌ورک‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف انواع سایت‌ها را طراحی می‌کنند. یکی از جدیدترین زبان‌های برنامه نویسی، فلاتر نام دارد که قابلیت‌های پیشرفته‌ای را در اختیار طراحان قرار می‌دهد. در این […]

بیشتر بخوانید
مدیریت چندین اکانت گوگل ادز | راهنمای جامع بهینه‌سازی و بررسی چالش‌ها

مدیریت چندین اکانت گوگل ادز | راهنمای جامع بهینه‌سازی و بررسی چالش‌ها

مزایا و معایب مدیریت چندین اکانت گوگل ادز چیست؟ تبلیغات گوگل در عصر دیجیتال به یکی از حیاتی‌ترین ابزارهای بازاریابی تبدیل شده است و گوگل ادز به عنوان یکی از برجسته‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات در گوگل، به برندها این امکان را می‌دهد که با هدف‌گذاری دقیق و بهینه، به مخاطبان خود دست یابند. کسب‌وکارهای بزرگ و […]

بیشتر بخوانید
آموزش اتصال دامنه به هاست | خواندنی‌های مهم و کاربردی

آموزش اتصال دامنه به هاست | خواندنی‌های مهم و کاربردی

آموزش اتصال دامنه به هاست؛ یادگیری مرحله به مرحله این مبحث راه‌اندازی و طراحی سایت چالش‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارد و با شروع این کار می‌توان به دردسرهای آن پی برد. انتخاب و خرید هاست و دامنه یکی از موضوعاتی است که امکان دارد برای شما چالش‌برانگیز باشد. از طرفی بسیاری از افراد […]

بیشتر بخوانید