صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

راهکار Web Structure Tree | روش‌های پیاده‌سازی و نقش پررنگ آن در سئوی سایت

راهکار Web Structure Tree | روش‌های پیاده‌سازی و نقش پررنگ آن در سئوی سایت

اهمیت استفاده از راهکار Web Structure Tree

یکی از مهم‌ترین مراحل برای ایجاد یک وب‌سایت، معماری آن است. در واقع معماری و طراحی سایت تعیین می‌کند که چگونه اطلاعات به مخاطبان هدف ارائه شوند. برای انجام این کار مهم، باید یک Web Structure Tree یا ساختار درختی وب ایجاد شود. در واقع ساختار درختی یک سایت نشان‌دهنده ساختار آن و چگونگی سازماندهی اطلاعات در صفحات مختلف آن است. در این مطلب قصد داریم به معرفی راهکار Web Structure Tree بپردازیم.

منظور از راهکار Web Structure Tree چیست؟

راهکار Web Structure Tree، نمایش گرافیکی ساختار و نظمی است که می‌خواهیم صفحه وب ما داشته باشد. به طور کلی، درخت وب اولین مرحله از تجسم یک وب‌سایت است. هنگام تهیه این طرح، باید سلسله‌مراتبی بین بخش‌های مختلف ایجاد شود تا ترتیب ظاهرشدن آنها تعیین شود. علاوه بر این، زیربخش‌هایی که هر یک از آنها خواهد داشت و همچنین محتوای آنها نیز مشخص خواهد شد. بدین ترتیب مشاهده می‌کنیم که درخت وب برای ساختار محتوای وب‌سایت بسیار ضروری است. به لطف چنین ساختاری، خواهیم دانست که کدام بخش‌ها باید شرح داده شوند و محتوای اصلی هر کدام چیست. این محتوا به افراد زیر کمک خواهد کرد:

  • طراحان وب که ممکن است سلسله‌مراتب محتوا را در چیدمان سایت اعمال کنند
  • ویراستارانی که می‌دانند چه محتوایی برای وب‌سایت جدید لازم است
  • تیم توسعه ساختاری را که در خدمت وب‌سایت است و بنابراین باید برای آن برنامه‌ریزی کند

چگونه می‌توان راهکار Web Structure Tree را پیاده‌سازی کرد؟

راهکار Web Structure Tree معمولاً در قالب نمودارهای سازمانی نمایش داده می‌شود. بنابراین شما به نرم‌افزار یا ابزار خاصی نیاز ندارید، در واقع، اگر برای شما راحت‌تر است، می‌توانید چنین ساختاری را با قلم و کاغذ نیز ایجاد کنید.

البته این ساختار باید با قوانین خاصی مطابقت داشته باشد تا به‌وضوح توسط موتورهای جستجو شناسایی شود و شانس شما برای ارجاع خوب و داشتن تجربه کاربری عالی (UX) افزایش یابد. توجه به این نکته می‌تواند به شما کمک کند تا در تبلیغات گوگل نیز شاهد بهترین نتایج باشید.

در واقع Web Structure Tree اسکلت وب‌سایت شما است. پس ضروری است که ساختار درختی واضحی برای یک تجربه مرور بهینه، یک تجربه مرور دلپذیر داشته باشد و به سئوی خوب وب‌سایت خود نیز توجه داشته باشید. در چنین حالتی، کمپین‌های شما در تبلیغات گوگل ادز می‌توانند بیشترین دستاورد را برایتان به همراه داشته باشند. در ادامه به راهکار ایجاد Web Structure Tree اشاره می‌کنیم.

چگونه می‌توان راهکار Web Structure Tree را پیاده‌سازی کرد؟

ایجاد یک معماری مستحکم

معماری یک وب‌سایت مانند اسکلت یک ساختمان است: فقط یک نقص طراحی لازم است تا همه چیز فروبریزد. این مسئله نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد؛ زیرا تعیین می‌کند که انواع محتوا چگونه ظاهر می‌شوند و چگونه با کاربر تعامل خواهند داشت. در نتیجه، اطلاعات باید به مؤثرترین روش برای هر کاربر بالقوه اولویت‌بندی شود.

مسئله اصلی این است که کاربر ضمن اینکه در سایت شما جستجو می‌کند، باید بتواند آنچه را که می‌خواهد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن در جای درست پیدا کند. طراحی ضعیف بازدیدکنندگان را از یافتن آنچه به دنبال آن هستند منصرف می‌کند و باعث می‌شود که سایت را ترک کنند. این نکته در هنگام درنظرگرفتن تبلیغات در گوگل نیز می‌تواند بسیار مهم باشد.

برای درک ساختار درختی سایت، ابتدا باید کاربران و عادات آنها (معیارها و انتخاب‌های جستجوی آنها) را بشناسید. تنها در این صورت است که می‌توانید مطالب مناسب را برای کمک به آنها در سایت خود ارائه دهید. هر صفحه باید به‌عنوان یک تابلوی راهنمای بازدیدکنندگان در طراحی سایت دیده شود. یک نکته بسیار مهم نیز درنظرگرفتن طراحی ریسپانسیو است.

سازمان‌دهی عناصر بصری به‌صورت بی‌عیب‌ونقص

مهم است که هنگام طراحی سایت، دست به ساده‌سازی بزنید. اگر عوامل پرت‌کننده حواس بیش از حد باشند، کاربران نمی‌توانند اقدامی انجام دهند یا آنچه را که به دنبال آن هستند، بیابند. این واقعیت را از دست ندهید که هدف شما همراهی بازدیدکنندگان در سفر و کمک به آنها در پیمایش سایت شما است. وقتی صحبت از سازماندهی سایت به میان می‌آید، سادگی و وضوح را هدف قرار دهید. در هنگام پیاده‌سازی راهکار Web Structure Tree هر یک از عناصر سایت را بررسی کنید و از خود بپرسید که آیا واقعاً ضروری است یا خیر.

در نهایت، برای یک سلسله‌مراتب بصری در ساختار درختی وب‌سایت خود اولویت قائل شوید. اطمینان حاصل کنید که ناوبری اصلی و عناصر تعاملی از سایر عناصر صفحه متمایز هستند، درحالی‌که محتوای ثانویه در پس‌زمینه باقی می‌ماند. همچنین باید مطمئن شوید که عناوین و فراخوان‌ها برای اقدام نمایان هستند. در هنگام تبلیغ در گوگل، گزینه فراخوان به عمل در سایت می‌تواند عامل تعیین‌کننده باشد.

سازمان‌دهی عناصر بصری به‌صورت بی‌عیب‌ونقص

نقش ساختار درختی وب در بهبود تجربه کاربری و سئو

بهبود ارجاع به شما این امکان را می‌دهد که در وب‌سایت خود شاهد ترافیک مناسبی باشید. بنابراین آسان‌تر کردن انجام کارها برای کاربر و ربات‌های نمایه کننده، دو عنصر ضروری برای UX (تجربه کاربر) و (بهینه‌سازی موتور جستجو) هستند (ارجاع طبیعی و ارگانیک). چند توصیه برای انجام این کار وجود دارد. برای مثال، بهتر است از یک نوار پیمایش اصلی و یک نوار ناوبری ثانویه استفاده کنید و زمانی که ماوس روی هر صفحه می‌رود، این نوار ظاهر شود. در ادامه به سایر نکات مهم برای درنظرگرفتن راهکار Web Structure Tree و سئو اشاره می‌کنیم.

از یک منوی اصلی و یک منوی فرعی استفاده کنید

بهترین روش از نظر راهکار Web Structure Tree این است که حداکثر سه سطح سلسله‌مراتبی و در حالت ایده‌آل، یک یا دو سطح سلسله‌مراتبی داشته باشید. عمیق‌ترین صفحات در سایت شما معمولاً برای خزنده‌ها (crawlers) مهم نیستند. بااین‌حال، این صفحات ممکن است در جای بسیار مناسبی قرار داشته باشند؛ هر چند که به‌احتمال زیاد کمتر خزیده می‌شوند.

از ساختار URL خوب استفاده کنید

یک ساختار URL خوب، بازتاب‌دهنده راهکار Web Structure Tree است. توصیه می‌شود که URL کوتاه و به‌راحتی قابل‌یادآوری باشد. به‌عنوان یک قاعده کلی، ساختار URL باید کمتر از 30 کاراکتر باشد. وقتی کاربران روی یک لینک کلیک می‌کنند، انتظار دارند چیزی مرتبط با آنچه کلیک کرده‌اند، ببینند. برای مثال، اگر شخصی روی «درباره ما» کلیک کند، انتظار دارد اطلاعاتی درباره شرکت ببیند. اگر URL خیلی طولانی باشد، کاربران زحمت کلیک روی آن را به خود نخواهند داد.

لینک‌های داخلی خود را بهینه کنید

بهینه‌سازی لینک‌های داخلی به موقعیت خوب صفحات شما نیز کمک می‌کند. هنگام ایجاد پیوندهای داخلی، به یاد داشته باشید که از انکر تکست باکیفیت استفاده کنید. توصیه می‌شود به صفحاتی با درجه خاصی از نزدیکی معنایی پیوند دهید. هنگامی که ساختار درختی شما آماده شد، می‌توانید نقشه سایت خود را ایجاد کنید (نقشه سایت همراه با لیست URL ‌هایی که باید نمایه یا ایندکس شوند). لطفاً به این نکته توجه داشته باشید که راهکار Web Structure Tree برای یک وب‌سایت را نمی‌توان با یک ساختار ساده و کم‌اهمیت تعریف کرد. به‌عنوان‌مثال، برای یک فروشگاه آنلاین داشتن یک وب‌سایت مترادف با موفقیت و عملکرد بهتر است.

لینک‌های داخلی خود را بهینه کنید

ادستیتو بهترین راهکار Web Structure Tree را به شما ارائه می‌دهد

در این مطلب درباره راهکار Web Structure Tree و اهمیت آن صحبت کردیم. با درنظرگرفتن این موضوع می‌توان گفت که موفقیت یک پروژه وب تا حد زیادی به پیاده‌سازی این ساختار بستگی دارد. به همین دلیل است که باید توسط متخصصانی انجام شود که تکنیک‌های مناسب برای تهیه آن را در نظر می‌گیرند.

ادستیتو شریک و نماینده گوگل در ایران است. ما در ادستیتو به شما کمک می‌کنیم تا برای سازمان‌دهی و طراحی سایت خود از راهکارهای مناسبی بهره بگیرید تا ضمن بهبود سئوی سایت، تجربه بهتری را نیز برای کاربران رقم بزنید.

 

سؤالات متداول

منظور از Web Structure Tree چیست؟

مفهوم Web Structure Tree به نمایش گرافیکی ساختار و نظمی اشاره دارد که می‌خواهیم صفحه وب داشته باشد.

ساختار درختی وب با چه روش‌هایی پیاده‌سازی می‌شود؟

روش‌های پیاده‌سازی ساختار درختی وب عبارت‌اند از ایجاد یک معماری مستحکم و سازمان‌دهی عناصر بصری به‌صورت بی‌عیب‌ونقص.

ساختار درختی وب چه اهمیتی برای تجربه کاربری و سئو دارد؟

بهبود ارجاع به شما این امکان را می‌دهد که در وب‌سایت خود شاهد ترافیک مناسبی باشید. بنابراین آسان‌تر کردن انجام کارها برای کاربر و ربات‌های نمایه کننده، دو عنصر ضروری یعنی تجربه کاربری و سئو هستند.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین مقالات ادستیتو
طراحی سایت با فلاتر | چرا فریم‌ورک فلاتر را برای طراحی سایت انتخاب کنیم؟

طراحی سایت با فلاتر | چرا فریم‌ورک فلاتر را برای طراحی سایت انتخاب کنیم؟

زبان برنامه‌نویسی فلاتر قابلیت‌های پیشرفته‌ای دارد در دنیای امروز سایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایلی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی به شمار می‌روند. طراحان سایت با استفاده از فریم‌ورک‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف انواع سایت‌ها را طراحی می‌کنند. یکی از جدیدترین زبان‌های برنامه نویسی، فلاتر نام دارد که قابلیت‌های پیشرفته‌ای را در اختیار طراحان قرار می‌دهد. در این […]

بیشتر بخوانید
مدیریت چندین اکانت گوگل ادز | راهنمای جامع بهینه‌سازی و بررسی چالش‌ها

مدیریت چندین اکانت گوگل ادز | راهنمای جامع بهینه‌سازی و بررسی چالش‌ها

مزایا و معایب مدیریت چندین اکانت گوگل ادز چیست؟ تبلیغات گوگل در عصر دیجیتال به یکی از حیاتی‌ترین ابزارهای بازاریابی تبدیل شده است و گوگل ادز به عنوان یکی از برجسته‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات در گوگل، به برندها این امکان را می‌دهد که با هدف‌گذاری دقیق و بهینه، به مخاطبان خود دست یابند. کسب‌وکارهای بزرگ و […]

بیشتر بخوانید
آموزش اتصال دامنه به هاست | خواندنی‌های مهم و کاربردی

آموزش اتصال دامنه به هاست | خواندنی‌های مهم و کاربردی

آموزش اتصال دامنه به هاست؛ یادگیری مرحله به مرحله این مبحث راه‌اندازی و طراحی سایت چالش‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارد و با شروع این کار می‌توان به دردسرهای آن پی برد. انتخاب و خرید هاست و دامنه یکی از موضوعاتی است که امکان دارد برای شما چالش‌برانگیز باشد. از طرفی بسیاری از افراد […]

بیشتر بخوانید