صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

مبانی استراتژی UX در طراحی سایت | اقدامات بهبود تجربه کاربری سایت

مبانی استراتژی UX در طراحی سایت | اقدامات بهبود تجربه کاربری سایت

چرا استراتژی UX اهمیت بسیار بالایی در طراحی سایت دارد؟

طراحی سایت، شامل موضوعات مختلفی است و تنها به طراحی گرافیکی محدود نمی‌شود. ایجاد یک تجربه کاربری مطلوب و ریسپانسیو بودن صفحه می‌تواند به محبوبیت و سئو بهتر سایت کمک کند. اما برای دستیابی به این امر باید به اصول طراحی سایت تسلط داشته باشید. در این مطلب از ادستیتو مبانی استراتژی UX در طراحی سایت را بررسی می‌کنیم.

تجربه کاربری یا UX چیست؟

اصطلاح UX مخفف عبارت User Interface است که به معنای تجربه کاربر و میزان رضایت او از استفاده از وب‌سایت و اپلیکیشن‌های مختلف است. طراحی UX مطابق با شناسایی نیاز کاربران انجام می‌شود تا خدمات و محصولات ارائه شده در سایت یا اپلیکیشن شما دقیقاً همان کاری را انجام دهد که کاربران می‌خواهند. برای ایجاد یک تجربه کاربری مؤثر باید در ابتدا و پیش از شروع مراحل طراحی سایت جامعه هدف خود را مشخص کنید و به مطالعه نیازها و رفتارهای آن‌ها بپردازید. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که طراحی UX یک فرایند مداوم است و طی مراحل مختلف باید آن را بهبود بخشید.

مراحل طراحی استراتژی UX

یک تجربه کاربری مناسب می‌تواند باعث بهبود سئو و دیده شدن سایت شما شود. به همین دلیل باید استراتژی خود را برای طراحی UX سایت انتخاب کنید. برای این کار لازم است مراحل طراحی استراتژی را بگذرانید و به دقت مخاطبان خود را مطالعه کنید.

مراحل برنامه‌ریزی استراتژی UX در طراحی سایت به شرح زیر هستند:

  • انجام تحقیقات: در طراحی UX سایت باید علت مراجعه کاربران به سایت را پیدا کنید؛ سپس جامعه هدف خود را شناسایی کنید و به مطالعه آن‌ها بپردازید
  • بررسی رقبا: نقاط ضعف و قوت رقبای خود را شناسایی کنید و از آن‌ها برای طراحی سایت موفق و قدرتمند استفاده کنید
  • طراحی سایت: UX سایت خود را با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده بسازید و مبانی استراتژی UX در طراحی سایت وفادار باشید
  • آزمایش سایت: نمونه اولیه طراحی شده را مورد آزمایش قرار دهید. برای این کار از دوستان و نزدیکان بخواهید نظر خود را درباره نکات مثبت و منفی کار شما بیان کنند
  • بهینه‌سازی: سایت خود را در دسترس قرار بدهید و با پیگیری دوره‌ای بازخوردهای کاربران، مشکلات UX آن را بهبود ببخشید

مراحل طراحی استراتژی UX

مبانی استراتژی UX در طراحی سایت

طراحی سایت زمانی موفق به حساب می‌آید که ضمن برخورداری از رتبه مطلوب در گوگل، حس خوبی به کاربران در هنگام استفاده بدهد. شما برای طراحی سایت به روش مؤثر، باید مبانی استراتژی UX در طراحی سایت را بشناسید. در ادامه به معرفی مهم‌ترین اصول طراحی استراتژی UX در طراحی سایت اینترنتی می‌پردازیم.

به خوبی با کاربران ارتباط برقرار کنید

برای این که افراد تجربی مطلوبی از حضور در سایت شما داشته باشند، باید بتوانید با آن‌ها به سادگی ارتباط برقرار کنید و اطلاعات را به درستی در اختیارشان قرار دهید. رعایت این اصل باعث می‌شود تا کاربران مدت‌زمان بیشتری را در وب‌سایت شما سپری کنند و در آینده مجدداً شما را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کنند. این ارتباط می‌تواند با رعایت اصول سئو سایت حفظ شود.

سادگی رضایت‌بخش است

اگر صفحه‌های سایت خود را با مطالب و محتوا مختلف پر کنید و به آن زرق‌وبرق بیش از حد بدهید، کاربران گیج می‌شوند و نمی‌توانند از وب‌سایت به‌درستی استفاده کنند. به همین علت در زمان طراحی سایت بهتر است از عناصر ساده و قابل فهم برای عموم کاربران استفاده کنید. بدین صورت کاربران می‌توانند به آسانی به صفحات موردنظر خود بروند و دچار سردرگمی نشوند.

اصل یکپارچگی را رعایت کنید

یکی از مهم‌ترین مبانی استراتژی UX در طراحی سایت، رعایت اصل یکپارچگی است. در تمامی صفحات سایت خود باید پایبندی شما به ثبات در طراحی حس شود. برای دستیابی به این موضوع باید از فونت‌ها، نمادها، اندازه‌ها، دکمه‌ها و عکس‌ها با سبک یکسان استفاده کرد. رعایت کردن این اصل باعث می‌شود تا کاربران با سایت شما ارتباط برقرار کنند و بتوانند در تمامی صفحات به آسانی تصمیم‌گیری کنند.

اصل یکپارچگی را رعایت کنید

به قانون سه کلیک پایبند باشید

تحقیقات آماری انجام شده در زمینه طراحی سایت‌های اینترنتی نشان می‌دهد که اکثر کاربران اگر از سه کلیک به اطلاعات موردنیاز خود دست پیدا نکنند، سایت را ترک می‌کنند. قانون سه کلیک در مبانی استراتژی UX در طراحی سایت بدین معنا است که کاربر بتواند حداکثر با سه کلیک به محتوای موردنیاز خود دست پیدا کند. رعایت این اصل باعث می‌شود تا کاربر برای ماندن در سایت احساس تردید نداشته باشد.

به عنوان‌ها توجه کنید

کاربران سایت‌های اینترنتی مطالب و اطلاعات را بادقت چندانی نمی‌خوانند و تنها به عنوان‌های موردنیاز خود توجه می‌کنند. با تمرکز بیشتر بر روی عنوان‌ها می‌توانید به کاربران در امر پیداکردن مطالب موردنیاز کمک کنید. همچنین شما می‌توانید در متن محتوا موجود در سایت خود نکات کلیدی را بولد کنید.

از رنگ‌ها و محتوای چندرسانه‌ای غافل نشوید

خواندن مطالب می‌تواند برای مخاطبان سایت خسته‌کننده باشد؛ به همین دلیل بهتر است برای ایجاد یک تجربه کاربری لذت‌بخش از رنگ‌های متنوع در کنار محتوای چندرسانه‌ای مانند عکس و ویدئو استفاده کنید. البته در هنگام طراحی سایت باید از فضای خالی و سفیدرنگ نیز به میزان لازم استفاده کرد.

سرعت بارگذاری سایت را بالا ببرید

کند بودن سایت برای هیچ‌کسی لذت‌بخش نیست و موجب نارضایتی کاربران می‌شود. سرعت بارگذاری بالای سایت یکی از مبانی اصلی استراتژی UX در طراحی سایت است و باید اقدامات لازم برای دستیابی به آن را انجام دهید. برای این کار باید بهینه‌سازی تصاویر و مدیای موجود در سایت حجم آن‌ها را کاهش دهید. به علاوه می‌توانید فایل‌های HTML، CSS و جاوای خود را نیز فشرده کنید.

سرعت بارگذاری را بالا ببرید

ادستیتو؛ ارائه‌کننده خدمات برتر در حوزه دیجیتال مارکتینگ

مجموعه ادستیتو یکی از برترین ارائه‌دهندگان خدمات تبلیغات گوگل ادز و طراحی سایت است. متخصصان ما در ادستیتو انواع استراتژی‌های تجربه کاربری (UX) مؤثر را متناسب با حوزه فعالیت وب‌سایت شما به کار می‌گیرند. شما می‌توانید از خدمات مجموعه ما برای بهبود کسب‌وکارهای خود استفاده کنید.

سؤالات متداول استراتژی UX در طراحی سایت

چگونه می‌توان UX را بهبود بخشید؟

تجربه کاری یا همان UX را با طراحی ساده، افزایش سرعت بارگیری صفحه، ایجاد راهنمایی برای کاربران و توجه به انتقادات وارد بر سایت می‌توان بهبود بخشید.

چگونه می‌توان نقاط ضعف تجربه کاربری در یک سایت را شناسایی کرد؟

با مشاهده نظرات کاربران، بررسی رقبا و انجام تست‌هایی مانند A/B می‌توان نقاط ضعف رابط کاربری سایت را شناسایی کرد.

آیا UX در بهبود سئو نقش دارد؟

بله؛ اگر سایت شما از UX مناسبی برخوردار باشد، کاربران مدت‌زمان بیشتری را در سایت شما سپری می‌کنند که این امر باعث می‌شود گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت معتبر در نظر بگیرد.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین مقالات ادستیتو
طراحی سایت لاراول | چرا از لاراول برای طراحی سایت استفاده می‌کنیم؟

طراحی سایت لاراول | چرا از لاراول برای طراحی سایت استفاده می‌کنیم؟

یک فریم‌ورک قدرتمند برای طراحی سایت‌های مدرن انتخاب فریم‌ورک مناسب برای توسعه و طراحی سایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لاراول به عنوان یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های PHP، با ارائه ویژگی‌ها و ابزارهای منحصربه‌فرد توانسته است جایگاه خود را در بین توسعه‌دهندگان وب تثبیت کند. این فریم‌ورک با ترکیب سادگی و قدرت، فرایند توسعه و […]

بیشتر بخوانید
نمونه قرارداد تبلیغات گوگل | چگونه موفقیت کمپین‌های خود را تضمین کنیم؟

نمونه قرارداد تبلیغات گوگل | چگونه موفقیت کمپین‌های خود را تضمین کنیم؟

نقش نمونه قرارداد تبلیغات گوگل در همکاری‌های دیجیتال یکی از موارد مهم در زمینه تبلیغات دیجیتال که باید با شفافیت و دقت کامل انجام شود، تنظیم قرارداد تبلیغات گوگل است. این قراردادها به‌عنوان راهنمایی جامع برای همکاری بین کسب‌وکارها و متخصصان تبلیغات دیجیتال عمل می‌کنند و دارای جزئیات فراوانی هستند. در این مطلب از وب‌سایت […]

بیشتر بخوانید
طراحی سایت با فلاتر | چرا فریم‌ورک فلاتر را برای طراحی سایت انتخاب کنیم؟

طراحی سایت با فلاتر | چرا فریم‌ورک فلاتر را برای طراحی سایت انتخاب کنیم؟

زبان برنامه‌نویسی فلاتر قابلیت‌های پیشرفته‌ای دارد در دنیای امروز سایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایلی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی به شمار می‌روند. طراحان سایت با استفاده از فریم‌ورک‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف انواع سایت‌ها را طراحی می‌کنند. یکی از جدیدترین زبان‌های برنامه نویسی، فلاتر نام دارد که قابلیت‌های پیشرفته‌ای را در اختیار طراحان قرار می‌دهد. در این […]

بیشتر بخوانید