صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

افکت های پارالاکس در طراحی سایت | استفاده از پیمایش سه‌بعدی

افکت های پارالاکس در طراحی سایت | استفاده از پیمایش سه‌بعدی

افکت های پارالاکس در طراحی سایت؛ ایجاد یک محتوای سرگرم‌کننده

آیا تا به حال در صفحه‌ای پیمایش کرده‌اید که احساس پویایی به شما بدهد؟ گویی در بیش از یک نما به طور همزمان پیمایش می‌کنید. این ویژگی، افکت پارالاکس نام دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که عناصر مختلف یک صفحه با سرعت‌های متفاوتی حرکت می‌کنند که منجر به ایجاد یک افکت عمیق سه‌بعدی می‌شود. در واقع در افکت پارالاکس پس‌زمینه بعد از طراحی سایت با سرعت کمتری نسبت به پیش‌زمینه حرکت می‌کند. اگر افکت های پارالاکس به درستی پیاده شوند، این پیمایش یک تجربه مجازی جذاب و یکپارچه برای کاربر ایجاد می‌کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی افکت های پارالاکس در طراحی سایت بپردازیم.

افکت پارالاکس در طراحی سایت چیست؟

پیمایش پارالاکس یک روش طراحی وب است که در آن عناصر یا لایه‌های مختلف یک وب‌سایت مانند پیش‌زمینه و پس‌زمینه با سرعت‌های مختلفی حرکت می‌کنند. طراحی سایت پارالاکس صرفا نوعی طراحی است که اسکرول پارالاکس را در خود جای داده است. افکت‌های پیمایش پارالاکس تجربه کاربری لذت‌بخش‌تری به همراه دارند. با استفاده از سی‌اس‌اس (زبان برنامه‌نویسی که برای بهبود ظاهر سایت استفاده می‌شود)، می‌توانید ویژگی‌های جذابی پدید بیاورید که به بیان داستان برند شما کمک کنند.

رایج‌ترین مثال از طراحی وب پارالاکس زمانی است که پس‌زمینه صفحه کندتر از پیش‌زمینه آن حرکت می‌کند و از نظر بصری فضای بیشتری بین این دو ایجاد می‌شود. با این حال، سایر تکنیک‌های پیمایش پارالاکس می‌توانند جذابیت خاص بیشتر یا عنصر غیرقابل پیش‌بینی دیگری به سایت اضافه کنند.

از لحاظ تاریخی، بازی‌های ویدیویی اولیه و گرافیک‌های رایانه‌ای بودند که افکت های پارالاکس را برای ایجاد حس عمق در یک صفحه نمایش مسطح رایج کردند. برای دستیابی به چنین جلوه‌ای، از روش استفاده از چندین لایه تصویر که با سرعت‌های متفاوت حرکت می‌کنند، استفاده شد. در سال 2011 این روش با معرفی HTML5 و CSS 3 به دنیای طراحی وب نفوذ کرد.

افکت پارالاکس در طراحی سایت چیست؟

مزایای افکت های پارالاکس

افکت های پارالاکس راهی عالی برای غنی‌سازی سایت، نمایش محصولات و ایجاد حس غوطه‌ور شدن هستند. یکی از مزایای استفاده از افکت های پارالاکس در طراحی سایت این است که چنین جلوه‌ای می‌تواند یک تصویر عالی از برند شما در ذهن مخاطب پدید بیاورد. سایر مزایای استفاده از افکت پارالاکس در طراحی سایت عبارتند از:

  • ایجاد عمق سه‌بعدی: با جداسازی لایه‌ها و حرکت دادن آنها با سرعت‌های مختلف، ذهن کاربر را فریب می‌دهید تا عمق سه‌بعدی را درک کند
  • ایجاد حس مقیاس: وجود عناصر بیشتر در سطوح مختلف به شما این امکان را می‌دهد که آنها را از یکدیگر متمایز کنید. این کار حسی از مقیاس به شما می‌دهد که معمولا انتقال آن با تصاویر استاتیک دوبعدی دشوار است
  • جلب توجه کاربر: اگر می‌خواهید چشم کاربران خود را به یک عنصر خاص معطوف کنید، افکت های پارالاکس به شما امکان می‌دهند سایر موارد موجود در اطراف آن متحرک کنید تا تمرکز آنها را حفظ کنید
  • جداسازی محتوا: معمولا سایت‌های B2B و برای نمایش پیشنهادهای مهم شرکت از افکت های پارالاکس استفاده می‌شود. این سایت‌ها اطلاعات زیادی دارند، بنابراین استفاده از افکت های پارالاکس در طراحی این سایت ها، راه خوبی برای جداسازی محتوا است
  • استفاده از طراحی مدرن: طرح‌های روان و شیک بخشی از زیبایی‌شناسی وب و اپلیکیشن موبایل مدرن را تشکیل می‌دهند که شرکت‌ها در تمام صنایع از آنها پیروی می‌کنند

نکات مهم در استفاده درست از افکت های پارالاکس در طراحی سایت

اکنون که به خوبی با مزایای وسوسه‌انگیز افکت های پارالاکس در طراحی سایت آشنا شدید، زمان آن است که نکات مهم در استفاده از آنها را نیز فرا بگیرید. البته باید توجه داشت که افکت های پارالاکس برای تمامی سایت‌ها مناسب نیستند و باید با احتیاط با آنها روبرو شد. برای اطمینان از اینکه به درستی از افکت های پارالاکس استفاده می‌کنید، در ادامه به شرح برخی از نکات مهم در این زمینه می‌پردازیم.

نکات مهم در استفاده درست از افکت های پارالاکس در طراحی سایت

به سرعت بارگذاری صفحه توجه کنید

نباید تعجب‌آور باشد که گنجاندن افکت های پیچیده در وب‌سایت بر عملکرد آن تاثیر می‌گذارد. افکت پارالاکس یکی از این اثرات است. باید توجه داشت که زمان بارگذاری طولانی صفحه برای موفقیت سئو سایت مضر است. معمولا کاربران تمایل دارند از یک سایت به سایت دیگری بروند و اگر صفحه به کندی بارگذاری شود، خیلی سریع از آن خارج می‌شوند.

پس اطمینان پیدا کنید که عملکرد سایت شما از اثرات افکت های پارالاکس افزوده‌شده آسیب نمی‌بیند. شما می‌توانید سرعت سایت خود را مشاهده کنید و تشخیص دهید که چه چیزی ممکن است باعث کاهش سرعت آن شود. منابع آنلاین زیادی برای انجام این کار وجود دارد. برای مثال، ابزار رایگان PageSpeed Insights گوگل یکی از آنها است.

بازدیدکنندگان تکراری را در نظر بگیرید

باید با واقعیت روبرو شد: یک افکت پارالاکس ممکن است در اولین‌باری که آن را می‌بینیم یا احتمالا حتی در چند بار اول تاثیرگذار باشد. اما بعد از مدتی قدیمی و تکراری می‌شود. اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان جدیدی به وب‌سایت خود جذب کنید، افکت های پارالاکس در طراحی سایت می‌توانند انتخابی عالی برای شما باشند. اما افکت‌های سرگرم‌کننده بیش از حد لزوم، در نهایت باعث می‌شوند وب سایت شما جذابیت خود را از دست بدهد. پس با توجه به مخاطب هدفی که می‌خواهید جذب کنید، یک تعادل مناسب برقرار کنید.

بازدیدکنندگان تکراری را در نظر بگیرید

از افکت های پارالاکس در طراحی سایت در حد اعتدال استفاده کنید

در بهترین حالت، افکت های پارالاکس به طرز ماهرانه‌ای توجه را به تمام مکان‌های مناسب در یک وب سایت جلب می‌کنند. اما در بدترین حالت، این افکت‌ها حواس بیننده را از پیام اصلی منحرف می‌کنند و باعث می‌شوند او از دست برود. شما با استفاده از افکت های پارالاکس در طراحی سایت در حد اعتدال و در مکان‌های مناسب، می‌توانید مطمئن باشید که حالت اول برای شما پیش خواهد آمد.

مهم است که در استفاده از افکت های پارالاکس در طراحی سایت، به دسترسی نیز فکر کنید. لازم به ذکر است که پارالاکس معمولا با دستگاه‌های تلفن همراه ناسازگار است و بیش از نیمی از ترافیک آنلاین را مصرف می‌کند. علاوه بر این، طراحی سایت با افکت های پارالاکس می‌تواند با نسخه‌های قدیمی مرورگر نیز ناسازگار باشد. اگر وب‌سایت شما ترافیک زیادی از سوی تلفن همراه دریافت می‌کند، در این صورت پیمایش پارالاکس را در نسخه موبایل سایت خود محدود یا حذف کنید. در واقع طراحی وب واکنش پذیر یک ویژگی بی‌چون‌چرا برای همه وب‌سایت‌ها است تا کاربران در تمام دستگاه‌ها یک تجربه لذت‌بخش داشته باشند.

از افکت های پارالاکس در طراحی سایت در حد اعتدال استفاده کنید

در استفاده از افکت های پارالاکس در طراحی سایت، اولویت با تجربه کاربر است

افکت های پارالاکس در طراحی سایت مزایای بسیار زیادی دارند: بهبود داستان‌گویی آنلاین، ارائه پیام‌های قانع‌کننده، تعامل بیشتر با بازدیدکننده و زمان طولانی‌تری که کاربر در سایت صرف می‌کند. با این حال، اجازه ندهید این افکت ها پیام اصلی شما را تحت الشعاع قرار دهند. هدف اصلی هر عنصر طراحی وب، بهبود تجربه کاربری سایت است. پس مطمئن شوید که طراحی شما دقیقا به این منظور کمک می‌کند.

ادستیتو شریک و نماینده رسمی گوگل ادز در ایران است. ما در ادستیتو با بهره‌گیری از نیروهای زبده و بهترین شیوه‌های راه‌اندازی و پایش کمپین‌های گوگل ادز، تا رسیدن به نتیجه دلخواه‌تان همراه شما هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا با همکاران ما در ادستیتو تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

منظور از افکت پارالاکس چیست؟

افکت پارالاکس زمانی اتفاق می‌افتد که عناصر مختلف یک صفحه با سرعت‌های متفاوتی حرکت می‌کنند که منجر به ایجاد یک افکت عمیق سه‌بعدی می‌شود.

افکت های پارالاکس در طراحی سایت چه مزایایی دارند؟

از میان مزایای افکت‌های پارالاکس در طراحی سایت می‌توان به ایجاد عمق سه‌بعدی، ایجاد حس مقیاس، جلب توجه کاربر، جداسازی محتوا و استفاده از طراحی مدرن اشاره کرد.

نکات مهم در هنگام استفاده از افکت های پارالاکس چه مواردی هستند؟

توجه به سرعت بارگذاری صفحه، در نظر داشتن بازدیدکنندگان تکراری و استفاده از افکت‌ها در حد اعتدال، نکات مهم در هنگام استفاده از افکت‌های پارالاکس در طراحی سایت هستند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین مقالات ادستیتو
افزایش بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز | مزایای تبلیغات گوگل ویدئویی

افزایش بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز | مزایای تبلیغات گوگل ویدئویی

بهبود بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز بازگشت سرمایه یا ROI (Return on Investment) یکی از مفاهیم کلیدی در تبلیغات گوگل به شمار می‌آید. در سال‌های اخیر با رشد روزافزون استفاده از تبلیغات گوگل ویدئویی، توجه شرکت‌ها به افزایش بازگشت سرمایه با استفاده از این نوع تبلیغات گوگل بیشتر شده است. یکی از […]

بیشتر بخوانید
بهترین روش‌های طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت | نکات مهم

بهترین روش‌های طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت | نکات مهم

بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت طراحی سایت کاربرپسند برای کاربران یکی از عوامل مهم در موفقیت طراحی سایت است. یکی از عناصر اساسی در طراحی سایت نوار ناوبری است که به کاربران کمک می‌کند در وب‌سایت حرکت کنند. همچنین، به صورت سریع به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا […]

بیشتر بخوانید
افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC | بهینه‌سازی کمپین‌ها با MCC

افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC | بهینه‌سازی کمپین‌ها با MCC

نکات کلیدی برای افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC مدیریت تبلیغات گوگل، به خصوص در پلتفرم گسترده و پیچیده‌ای؛ مانند گوگل ادز، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برای آژانس‌های تبلیغات گوگل و کسب‌وکارهایی که چندین حساب تبلیغات در گوگل ادز را مدیریت می‌کنند، استفاده از اکانت مدیریت چندگانه (MCC) یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش […]

بیشتر بخوانید