صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

تاریخچه گوگل ادز | روند تبدیل شدن این سرویس به منبع اصلی درآمد گوگل

تاریخچه گوگل ادز | روند تبدیل شدن این سرویس به منبع اصلی درآمد گوگل

مرور تاریخچه پر فراز و نشیب گوگل ادز بسیار جالب است

می‌توان گفت که امروزه تمامی مردم سراسر جهان برای یافتن پاسخ سوالات و برطرف کردن نیازهای خود از خدمات مختلف گوگل استفاده می‌کنند. یکی از ساده‌ترین راهکارهایی که می‌تواند باعث افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت کسب‌وکار شما در گوگل شود، استفاده از خدمات سرویس گوگل ادز است. گوگل ادز در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین سرویس تبلیغات اینترنتی با فراز و فرودهای متعددی مواجه بوده است. در این مطلب قصد داریم با تاریخچه گوگل ادز و تحولی که این سرویس در روش کسب درآمد کسب‌وکارها ایجاد کرده است، آشنا شویم.

تبلیغات پیش از ظهور گوگل ادز

تبلیغات پیش از ظهور گوگل ادز چگونه انجام می‌شد؟

با تبدیل شدن اینترنت به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان، کسب‌وکارهای مختلف به اهمیت تبلیغات و دیده شدن در این فضا پی بردند و به دنبال یافتن روش‌های جدیدی برای افزایش تعداد بازدید‌های وب‌سایت خود در موتورهای جستجویی مانند گوگل رفتند. پیش از آشنایی با تاریخچه گوگل ادز، بد نیست که نگاهی به تاریخچه تاسیس خود گوگل داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید، موتور جستجوی گوگل و نخستین دفتر کار این مجموعه در اواخر دهه 1990 توسط دو دانشجوی جوان مهندسی کامپیوتر به نام‌های سرگی برین و لری پیج راه‌اندازی و تاسیس شد.

زمانی که به تاریخچه گوگل ادز نگاه می‌کنیم،  متوجه می‌شویم که تا قبل از راه‌اندازی سیستم تبلیغاتی گوگل ادز، تبلیغات در فضای اینترنت بر اساس دریافت یک هزینه ماهانه و به نمایش در آوردن تبلیغات کسب‌وکار مورد نظر انجام می‌شد. این روش تا اوایل دهه 2000 میلادی محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین راه برای انجام تبلیغات بود که همچنان طرفداران خاص خود را دارد.

شرکت گوگل نیز در ابتدای راه برای انجام تبلیغات از همین روش استفاده می‌کرد، البته با یک تفاوت کوچک. گوگل به جای استفاده از بنرهای تبلیغاتی، آگهی‌های مورد نظر را در قالب یک متن کوتاه نمایش می‌داد که براساس عبارت‌های جستجو‌شده توسط کاربران انتخاب می‌شدند. این تبلیغات در بخش مجزایی از صفحه نتایج جستجو به نمایش در می‌آمدند.

ناکامی گوگل در عرصه تبلیغات

اشاره کردیم که گوگل در اواخر دهه 1990 شروع به کار کرد و برای انجام تبلیغات مبلغ معینی را به صورت ماهانه از کسب‌وکار مورد نظر دریافت می‌کرد و تبلیغات در قالب آگهی‌های متنی را برای آن‌ها انجام می‌داد. نخستین تبلیغات در ژانویه سال 2000 بر روی موتور جستجوی گوگل به نمایش در آمدند. گوگل در ابتدا سیستم تبلیغاتی خود را گوگل ادوردز نامیده بود و تحت این نام فعالیت می‌کرد.

اکتبر سال 2000 میلادی نقطه عطفی در تاریخچه گوگل ادز به شمار می‌رود. زیرا سرویس تبلیغاتی گوگل برای نخستین بار در این تاریخ به صورت رسمی با نام گوگل ادوردز شروع به فعالیت کرد. شاید باور این نکته برای شما سخت باشد که گوگل در ابتدای مسیر در انجام تبلیغات اینترنتی موفقیت چندانی کسب نکرد و ناچار شد سرویس تبلیغاتی خود را به شرکت دابل کلیک (Double Click) واگذار کند. این شرکت در آن زمان به عنوان غول تبلیغات اینترنتی در قالب تبلیغات بنری شناخته می‌شد.

تاریخچه گوگل ادز

نقش حباب دات-کام در تاریخچه گوگل ادز

در اوایل دهه 2000 میلادی بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ جهان دچار ورشکستگی شدند و ارزش بازار سهام تا نزدیک به 5 تریلیون دلار دچار کاهش شد. این رویداد که از آن با نام حباب دات-کام یاد می‌شود، صنعت تبلیغات اینترنتی را نیز تحت تاثیر قرارداد و تقاضا برای انجام  تبلیغات اینترنتی در قالب بنرها به شدت کاهش یافت. زمانی که به تاریخچه گوگل ادز نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که درست در همین بازه زمانی بود که گوگل ادز توانست روی پای خود بایستد و مشتریانی را برای فروش تبلیغات متنی خود پیدا کند. از این زمان مراحل رشد و پیشرفت این سرویس تبلیغاتی، به مرور زمان آغاز شد.

خرید شرکت دابل کلیک یکی از نقاط عطف تاریخچه گوگل ادز است

نمی‌توان درباره تاریخچه گوگل ادز صحبت کرد و به یکی از ارکان اصلی موفقیت این سرویس تبلیغاتی اشاره نکرد. می‌توان نقطه اصلی شروع موفقیت‌ها و درآمدزایی چشم‌گیر گوگل ادز برای شرکت گوگل را خرید شرکت دابل کلیک دانست. گوگل سهام این غول عرصه تبلیغات اینترنتی را در سال 2007 با مبلغی در حدود 1.3 میلیارد دلار خریداری کرد و مسیر تبلیغات اینترنتی را برای همیشه تغییر داد. حالا گوگل ادوردز می‌توانست به کمک خدمات دابل کلیک تبلیغات بنری کالاهای مختلف را در پنجره‌های کوچک وبسایت‌های مختلف به نمایش درآورد. گوگل ادز در این روش برای نمایش تبلیغات متناسب با نیازهای هر کاربر، از اطلاعات کوکی وب‌سایت‌ها و اطلاعات سرویس Adsense استفاده می‌کند.

گوگل ادز منبع اصلی درآمد گوگل

تبدیل شدن گوگل ادز به منبع اصلی درآمد گوگل در دهه اخیر

همان‌طور که اشاره کردیم، مسیر موفقیت گوگل ادز پس از خرید شرکت دابل کلیک هموارتر از گذشته شد و این شرکت توانست با ارائه خدمات و ابزارهای متنوع خود را به عنوان بزرگ‌ترین سیستم تبلیغات آنلاین معرفی کند. جالب است بدانید که از سال 2011 به بعد، راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی به منبع اصلی درآمد شرکت گوگل تبدیل شده است و نزدیک به 90% از درآمد این شرکت را به خود اختصاص داده است.

برخی از ابزارهای کاربردی که در طول دهه گذشته به سرویس گوگل ادز اضافه شده‌اند، عبارتند از:

  • کیورد پلنر گوگل
  • مدیریت‌کننده اکانت‌های گوگل
  • ابزار Reach planner
  • ویرایشگر گوگل ادز

تغییر نام و رابط کاربری گوگل ادز

یکی دیگر از نکات جالب تاریخچه گوگل ادز، تغییر نام تجاری این سیستم تبلیغاتی از گوگل ادورز به گوگل ادز است. این تغییر نام در جولای سال 2018 میلادی انجام شد که در پی آن ما شاهد ارتقا پنل کاربری و اضافه شدن دامنه‌های ایرانی در این سیستم بوده‌ایم. گوگل ادز از ابتدای سال 2020 مجدد رابط کاربری خود را ارتقا داد و امکانات تازه‌ای مانند ارائه گزارش‌ها و نمودارهای آماری مختلف درباره نرخ کلیک، نرخ تبدیل، عبارت‌های کلیدی جستجوشده و هزینه‌های شما را به خدمات خود اضافه کرد. شما می‌توانید با استفاده از این ابزارها کمپین تبلیغاتی خود را به بهترین شکل ممکن اداره کنید.

مجری برتر تبلیغات گوگل در ایران

ادستیتو؛ مجری برتر تبلیغات گوگل در ایران

زمانی که به تاریخچه گوگل ادز نگاه می‌کنیم، متوجه نقش تصمیمات مدیران این شرکت در مسیر موفقیت این سیستم تبلیغاتی می‌شویم. گوگل ادز با ارائه ابزارها و خدمات متنوع برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش نرخ کلیک وبسایت‌ها به شمار می‌رود. ادستیتو به عنوان پارتنر رسمی گوگل در ایران آماده ارائه خدمات خود در زمینه انجام تبلیغات شما در گوگل ادز است. شما می‌توانید برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی متناسب با کسب‌وکار خود با کارشناسان مجموعه ما مشورت کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین مقالات ادستیتو
افزایش بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز | مزایای تبلیغات گوگل ویدئویی

افزایش بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز | مزایای تبلیغات گوگل ویدئویی

بهبود بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز بازگشت سرمایه یا ROI (Return on Investment) یکی از مفاهیم کلیدی در تبلیغات گوگل به شمار می‌آید. در سال‌های اخیر با رشد روزافزون استفاده از تبلیغات گوگل ویدئویی، توجه شرکت‌ها به افزایش بازگشت سرمایه با استفاده از این نوع تبلیغات گوگل بیشتر شده است. یکی از […]

بیشتر بخوانید
بهترین روش‌های طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت | نکات مهم

بهترین روش‌های طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت | نکات مهم

بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت طراحی سایت کاربرپسند برای کاربران یکی از عوامل مهم در موفقیت طراحی سایت است. یکی از عناصر اساسی در طراحی سایت نوار ناوبری است که به کاربران کمک می‌کند در وب‌سایت حرکت کنند. همچنین، به صورت سریع به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا […]

بیشتر بخوانید
افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC | بهینه‌سازی کمپین‌ها با MCC

افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC | بهینه‌سازی کمپین‌ها با MCC

نکات کلیدی برای افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC مدیریت تبلیغات گوگل، به خصوص در پلتفرم گسترده و پیچیده‌ای؛ مانند گوگل ادز، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برای آژانس‌های تبلیغات گوگل و کسب‌وکارهایی که چندین حساب تبلیغات در گوگل ادز را مدیریت می‌کنند، استفاده از اکانت مدیریت چندگانه (MCC) یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش […]

بیشتر بخوانید