صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

جم استک | جایگزین معماری سنتی وب و نویدبخش بهبود در عملکرد

جم استک | جایگزین معماری سنتی وب و نویدبخش بهبود در عملکرد

چگونه جم استک دنیای فناوری را متحول کرده است؟

جم استک با ارائه تجربه توسعه‌دهنده ساده‌تر، عملکرد بهتر، هزینه کمتر و مقیاس‌پذیری بیشتر، طرز تفکر توسعه‌دهندگان وب را متحول کرده است. جم استک طیف گسترده‌ای از مزایا را ارائه می‌دهد که از عملکرد بهینه تا مقرون‌به‌صرفه بودن را شامل می‌شود و درعین‌حال مجموعه بهتری از ابزارها را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند. در این مطلب قصد داریم به معرفی جم استک بپردازیم.

منظور از جم استک چیست؟

جم استک یک نوع معماری است که در آن طراحی سایت به‌صورت ایستا ارائه می‌شود (مانند HTML از میزبانی استاتیک یا CDN (شبکه تحویل محتوا))، اما محتوای پویا و تجربه تعاملی از طریق جاوا اسکریپت ارائه می‌شوند. خود عبارت JAM مخفف جاوا اسکریپت (JavaScript)، APIها (APIs) و مارک‌آپ (Markup) است. این مفهوم از یک ایده شروع شد: اینکه جامعه توسعه‌دهندگان به راهی برای عبور از انگ‌های منفی کلمه «ایستا» نیاز داشتند. در واقع مفهوم جم استک به ما کمک می‌کند تا روش ساخت یک برنامه وب پویا مدرن را توصیف کنیم.

برخی استدلال می‌کنند که ما از JAM در Jamstack عبور کرده‌ایم، اگرچه مفاهیم تغییری نکرده‌اند. ما هنوز برای ارائه یک سایت یا برنامه به مارک‌آپ وابسته هستیم و به‌صورت اختیاری می‌توانیم از جاوا اسکریپت و API برای بهبود تجربه کاربری استفاده کنیم. اگرچه جم استک کلمه stack را نیز در خود دارد، اما باید دانست که بیشتر یک معماری است و پایه‌ای از اصول است که در کنار هم قرارگرفتن آنها بیانگر روشی قدرتمند برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب است.

منظور از جم استک چیست؟

جم استک چه تفاوتی با معماری سنتی دارد؟

با نگاهی به ظهور وب، می‌توانیم مفاهیم جم استک را در عمل مشاهده کنیم. قبل از اینکه راه‌حل‌های سمت سرور ایجاد شوند، توسعه‌دهندگان HTML را با دست می‌نوشتند و سایت‌های ایستا را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌کردند. اما با رشد وب، فناوری به بلوغ رسید و راه‌حل‌های پیچیده و قدرتمند سمت سرور نیز وارد بازی شدند. این روند منجر به ایجاد پروژه‌هایی مانند وردپرس شد. یعنی جایی که با نصب آن بر روی سرور، می‌توانید یک سایت کامل و یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) در اختیار داشته باشید.

با اینکه وردپرس در واقع همچنان حکم‌فرما است، اما توسعه‌دهندگان می‌خواستند محتوای ایستا را به‌گونه‌ای ارائه دهند که عملکرد بیشتری داشته باشد. آنها همچنین به دنبال آیتم‌های متحرک کمتر و همچنین نگهداری کمتری نسبت به راه‌حل‌های معمولی سروری بودند که در سمت کلاینت یا مشتری اجرا می‌شوند.

این مسئله جای خود را به مولدهای سایت ایستا (static site generators) و راه‌حل‌های میزبانی ایستا مانند AWS S3 داد. بدین ترتیب یک توسعه‌دهنده می‌توانست از آن برای ارائه کل سایت به‌صورت ایستا استفاده کند. این ویژگی در نهایت منجر به پیدایش پلتفرم‌هایی مانند Netlify و Vercel شد که فرایند را آسان‌تر کردند و برای بهبود فرایند توسعه وب نیز ویژگی فراوانی به همراه داشتند.

جم استک چه مزایایی دارد؟

جم استک در مقایسه با رویکرد توسعه وب سنتی مزایای زیادی در پی دارد. به‌عنوان‌مثال، برنامه‌های کاربردی وب جم استک سریع، قابل‌اعتماد، مقیاس‌پذیر و معمولاً بسیار ارزان هستند. همچنین جم استک هر پنج ستون معماری مناسب و موردنظر AWS را با خود به همراه دارند. با ارائه یک برنامه از یک پلتفرم میزبانی ایستا، شما می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • محدودکردن تعداد رسانه‌های متحرک موردنیاز برای ارائه برنامه
  • در معرض دید قراردادن سطوح حمله کمتر برای مهاجمان سایبری
  • ارائه برنامه‌ای که تا حد بی‌نهایت قابل مقیاس است و از معایب و مشکلات کمتری رنج می‌برد
  • ارائه سریع سایت در قالب فایل‌های عمدتاً ایستای آن
  • صرف هزینه کمتر برای هاستینگ

جم استک چه مزایایی دارد؟

فراتر از این مزایا، دنیای جم استک سرشار از یک تجربه فوق‌العاده برای توسعه‌دهنده است. فریم‌ورک‌هایی همچون Next.js و Gatsby به شما این امکان را می‌دهند که تنها در عرض یک دقیقه، یک برنامه وب جدید بسازید. سپس می‌توانید طراحی سایت را با استفاده از یک مخزن GitHub در Netlify یا Vercel در عرض یک دقیقه مستقر کنید. از طرف دیگر، شما قادر خواهید بود از ابزارهایی مانند Stackbit و Builder.io نیز استفاده کنید که از کل این فرایند به‌صورت سر تا سری مراقبت می‌کنند.

خدمات وب نیز توسط هم‌زمان با رشد جم استک هدایت می‌شوند تا تجربه بهتری برای توسعه‌دهندگان ارائه دهند. سیستم‌های مدیریت محتوا و خدمات تجارت الکترونیک مدیریت حتی پیچیده‌ترین برنامه‌های ساخته شده با جم استک را آسان می‌کنند. اگرچه ساختن برنامه‌های وب در دنیای جم استک در حال حاضر سرگرم‌کننده و همچنین آسان است، اما باید توجه داشت که این معماری وب هنوز نسبتاً جوان است. در واقع جم استک پتانسیل زیادی برای رشد و بهبود دارد که باعث تغییر روش توسعه برنامه‌های کاربردی وب خواهند شد.

معایب جم استک

نقطه‌ضعف اصلی جم استک برای برخی، قدرت آن است. برای طراحی سایت با روش‌های سنتی‌تر مانند وردپرس wordpress نیازی به فکرکردن در مورد فرانت‌اند و بک‌اند نیست. کل این راهکار با یک رابط کاربری و یک سیستم مدیریت محتوا ارائه می‌شود که در نهایت به یک وب‌سایت رندر شده خدمت می‌کند. از طرف دیگر، برای دستیابی به نتیجه موردنظر با جم استک، به چندین ابزار و خدمات دیگر نیاز دارید. همچنین باید به بک‌اند و فرانت‌اند خود به طور جداگانه فکر کنید. زیرا از هم جدا (decouple) می‌شوند.

ازآنجایی‌که بسیاری از بخش‌های یک پروژه وب از هم جدا هستند، مدیریت و ساخت یک وب‌سایت با معماری جم استک ممکن است برای کاربرانی که با فناوری آشنایی چندانی ندارند، پیچیده‌تر باشد. با اینکه می‌توانیم به‌عنوان‌مثال نمایه برنامه خود را با Next.js ایجاد کنیم، اما برای مدیریت کاربر و محتوا باید راه‌حل دیگری را برگزینیم. برخی می‌گویند که داشتن قطعات جداشده که هر کدام وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهند، فواید زیادی دارد.

اما برخی دیگر احساس می‌کنند که سرویس‌های مختلف بسیار زیادی برای مدیریت وجود دارد که هر کدام دارای مدیریت کاربری جداگانه‌ای هستند. همچنین چالشی در مورد روش ساخت پروژه‌های جم استک برای وب‌سایت‌های بزرگ نیز وجود دارد.

اگر کار را به‌تازگی و با چند صفحه شروع کرده‌اید، ممکن است متوجه این مسئله نشوید. اما وب‌سایت‌هایی با هزاران یا میلیون‌ها صفحه، کار سختی در پیش خواهند داشت. زیرا مولد سایت ایستای آنها باید هر صفحه را قبل از استقرار رندر کند. خبر خوب این که این مشکل به طور فعال با ویژگی‌هایی مانند Incremental Builds حل می‌شود. به‌طورکلی، مانند هر معماری یا مجموعه‌ای از ابزارها، مهم است که جوانب مثبت و منفی جم استک را برای پروژه خود بسنجید.

معایب جم استک

جم‌استک؛ ابزاری برای بهبود تجربه وب

جم‌استک یک معماری مدرن است که دنیای وب را کاملاً تحت‌تأثیر قرار داده است. این معماری مزایای متعددی ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بتوانید تجربه وب را برای خود و بازدیدکنندگانتان بهبود بخشید. یکی از هیجان‌انگیزترین موارد درباره جم‌استک، جامعه و اکوسیستم درحال‌رشد آن است. به همان اندازه که امروزه ابزارها عالی عمل می‌کنند، تیم‌هایی که راهکارهای جم‌استک را می‌سازند نیز مرزهای کاری را پیش می‌برند و وب را به مکان بهتری برای توسعه‌دهندگان و کاربران تبدیل می‌کنند.

ادستیتو شریک و نماینده رسمی گوگل در ایران است. ما در ادستیتو به شما کمک می‌کنیم تا با بهره‌گیری از تازه‌ترین فناوری‌های دنیای وب همچون جم‌استک در طراحی سایت بتوانید با صرف هزینه کمتر و کارایی بیشتر، محتوای خود را به بهترین شکل ممکن در پیشروی مخاطبان خود قرار دهید.

 

سؤالات متداول

جم‌استک چیست؟

یک نوع معماری وب است که در آن طراحی سایت به‌صورت ایستا ارائه می‌شود.

جم‌استک چه مزایایی دارد؟

از میان مزایای جم‌استک می‌توان به در معرض دید قراردادن سطوح حمله کمتر برای مهاجمان سایبری و صرف هزینه کمتر برای هاستینگ اشاره کرد.

جم‌استک چه معایبی دارد؟

نیاز به استفاده از چندین ابزار و خدمات دیگر برای دستیابی به نتیجه موردنظر از معایب جم‌استک به شمار می‌روند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین مقالات ادستیتو
افزایش بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز | مزایای تبلیغات گوگل ویدئویی

افزایش بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز | مزایای تبلیغات گوگل ویدئویی

بهبود بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز بازگشت سرمایه یا ROI (Return on Investment) یکی از مفاهیم کلیدی در تبلیغات گوگل به شمار می‌آید. در سال‌های اخیر با رشد روزافزون استفاده از تبلیغات گوگل ویدئویی، توجه شرکت‌ها به افزایش بازگشت سرمایه با استفاده از این نوع تبلیغات گوگل بیشتر شده است. یکی از […]

بیشتر بخوانید
بهترین روش‌های طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت | نکات مهم

بهترین روش‌های طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت | نکات مهم

بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت طراحی سایت کاربرپسند برای کاربران یکی از عوامل مهم در موفقیت طراحی سایت است. یکی از عناصر اساسی در طراحی سایت نوار ناوبری است که به کاربران کمک می‌کند در وب‌سایت حرکت کنند. همچنین، به صورت سریع به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا […]

بیشتر بخوانید
افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC | بهینه‌سازی کمپین‌ها با MCC

افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC | بهینه‌سازی کمپین‌ها با MCC

نکات کلیدی برای افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC مدیریت تبلیغات گوگل، به خصوص در پلتفرم گسترده و پیچیده‌ای؛ مانند گوگل ادز، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برای آژانس‌های تبلیغات گوگل و کسب‌وکارهایی که چندین حساب تبلیغات در گوگل ادز را مدیریت می‌کنند، استفاده از اکانت مدیریت چندگانه (MCC) یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش […]

بیشتر بخوانید