صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

فرم ها و ورودی ها در طراحی ‌سایت | نکات مهم برای بهینه‌سازی آنها

فرم ها و ورودی ها در طراحی ‌سایت | نکات مهم برای بهینه‌سازی آنها

فرم ها و ورودی ها در طراحی ‌سایت؛ ابزار گفت‌وگوی کاربر با سیستم

افرادی که از اپلیکیشن یا سایت شما استفاده می‌کنند، هدف خاصی دارند. در بیشتر اوقات تنها چیزی که بین کاربر و هدف او قرار دارد، یک فرم است. فرم‌ها و ورودی‌ها از مهم‌ترین ابزارهای تعامل برای کاربران در طراحی سایت و برنامه‌ها به شمار می‌روند. مواردی پیش می‌آید که فرم‌ها و ورودی‌ها آخرین مرحله از سفر به‌سوی تکمیل اهداف در نظر گرفته می‌شوند و کاربران باید بتوانند فرم‌ها را به‌سرعت و بدون سردرگمی تکمیل کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی فرم ها و ورودی ها در طراحی سایت بپردازیم.

ساختار فرم ها و ورودی ها در طراحی سایت

فرم مکالمه بین کاربر و سیستم است. این گفتگو باید واضح و منطقی باشد. فرم‌هایی که به‌خوبی طراحی شده باشند، تجربه مشتری را خراب می‌کنند و بر نرخ تبدیل نیز تأثیر منفی می‌گذارند. طراحی درست فرم کار سختی نیست؛ اما نیاز به تفکر دقیق و کمی آزمایش دارد. در ادامه به شرح آیتم‌های موردنیاز در فرم ها و ورودی ها در طراحی سایت می‌پردازیم.

فقط آنچه پرسیده شود که موردنیاز است

برای تهیه فرم‌ها و ورودی‌ها در طراحی سایت، بهتر است مطمئن شوید فقط مواردی که واقعاً نیاز دارید را می‌پرسید. در واقع هر فیلد اضافی که به یک فرم اضافه می‌کنید، بر نرخ تبدیل آن تأثیر می‌گذارد. به طور معمول، هرچه داده‌های بیشتری از کاربران خود بخواهید، کاربران مقاومت بیشتری از خود نشان خواهند داد. به همین دلیل است که همیشه باید بگویید که چرا و چگونه اطلاعاتی که از کاربران خود درخواست می‌کنید استفاده خواهد شد.

فرم‌ها باید حاوی مطالب منطقی باشند

جزئیات در فرم‌ها باید به طور منطقی و از دیدگاه کاربر پرسیده شود، نه از دیدگاه منطق برنامه یا صاحب سایت. به‌عنوان‌مثال، وقتی جزئیات صورت‌حساب را می‌پرسید، درخواست آدرس قبل از نام کامل، موردی غیرعادی است.

فرم‌ها باید حاوی مطالب منطقی باشند

اجزای فرم‌ها

با اینکه می‌توانید دست به خلاقیت بزنید و هنگام تهیه فرم‌ها و ورودی‌ها در طراحی سایت تصویر یا انیمیشن هم قرار دهید، اما باید اجرای اصلی فرم را مدنظر داشته باشید. معمولاً فرم‌ها دارای پنج بخش اصلی هستند که عبارت‌اند از:

  • ساختار: شامل فیلد سفارش و ارتباطات منطقی بین فیلدهای جداگانه
  • فیلدهای ورودی: انواع مختلف فیلدهای ورودی از جمله فیلدهای متنی، فیلدهای رمز عبور، چک‌باکس‌ها
  • لیبل‌های فیلد: لیبل‌ها معنای فیلدهای ورودی را توصیف می‌کنند
  • دکمه‌های اقدام: هنگامی که کاربر دکمه را فشار می‌دهد، یک عمل انجام می‌شود (مانند ارسال داده‌ها)
  • بازخورد: بازخورد بصری یا صوتی که کاربران در درک نتیجه عملیات کمک می‌کند. پیام‌ها نتیجه را به کاربر اطلاع می‌دهند. این پیام‌ها می‌توانند مثبت باشند (که نشان می‌دهد فرم با موفقیت ارسال شده است) یا منفی باشند (نشان می‌دهد که داده‌های ارائه‌شده توسط کاربر نیاز به اصلاح دارد)

فیلدهای ورودی

فیلدهای ورودی به کاربران شما اجازه می‌دهند فرم شما را پر کنند. بسته به اطلاعاتی که می‌پرسید، انواع مختلفی از فیلدهای ورودی وجود دارند: فیلدهای متنی، فیلدهای رمز عبور، فهرست‌های بازشو، کادرهای انتخاب، دکمه‌های رادیویی، انتخاب‌کننده تاریخ و موارد دیگر. یکی از نکات مهم در هنگام تهیه فرم‌ها و ورودی‌ها در طراحی سایت این است که سعی کنید تاحدامکان تعداد فیلدها را به حداقل برسانید. این کار باعث می‌شود فرم شما به زمان کمتری برای بارگذاری نیاز داشته باشد؛ به‌خصوص زمانی که اطلاعات زیادی از کاربران خود درخواست می‌کنید. در ادامه به شرح سایر نکات مهم برای فیلدهای ورودی می‌پردازیم.

موارد اجباری، موارد اختیاری؛ از نکات مهم برای تهیه فرم ها و ورودی ها در طراحی سایت

سعی کنید از فیلدهای اختیاری در فرم‌ها دوری کنید. ولی اگر از چنین فیلدهایی استفاده می‌کنید، حداقل باید به‌وضوح مشخص کنید که کاربر کدام فیلدهای ورودی را باید پر کند. قرارداد معمول، استفاده از یک ستاره (*) یا درج عنوان «اختیاری» است.

مطابقت صفحه‌کلید برای فرم ها و ورودی ها در طراحی سایت برای کاربران دسکتاپ

کاربران باید بتوانند هر فیلد را تنها با استفاده از صفحه‌کلید فعال ویرایش کنند. کاربران قدرتمندی که تمایل زیادی به استفاده از صفحه‌کلید دارند، باید بتوانند با استفاده از Tab در فرم حرکت کرده و ویرایش‌های لازم را انجام دهند، بدون اینکه انگشتان خود را از روی صفحه‌کلید بلند کنند.

مطابقت صفحه‌کلید برای فرم ها و ورودی ها در طراحی سایت برای کاربران دسکتاپ

مطابقت صفحه‌کلید برای فرم ها و ورودی ها در طراحی سایت برای کاربران موبایل

کاربران برنامه‌های تلفن همراه از برنامه‌هایی که صفحه‌کلید مناسبی برای واردکردن متن ارائه می‌دهند لذت می‌برند (مثلاً ارائه‌کردن صفحه‌کلید عددی برای فیلدی که به اعداد نیاز دارد). در هنگام تهیه فرم‌ها و ورودی‌ها در طراحی سایت، اطمینان حاصل کنید که این مورد به طور مداوم در سراسر برنامه و وب‌سایت شما اجرا می‌شود.

چگونه می‌توان در هنگام طراحی سایت، فرم ها و ورودی های وب را ایمن کرد؟

همان‌طور که اشاره شد، فرم‌ها و ورودی‌ها عناصر ضروری هر پروژه توسعه وب هستند؛ زیرا به کاربران اجازه می‌دهند با وب‌سایت شما تعامل داشته باشند و داده‌های خود را ارائه دهند. بااین‌حال، فرم‌ها و ورودی‌ها همچنین از نظر امنیت نیز چالش‌هایی دارند؛ زیرا شما باید از حریم خصوصی کاربران خود محافظت کنید و از حملات مخرب جلوگیری به عمل بیاورید و درعین‌حال استفاده و دسترسی به فرم‌ها را آسان کنید. راهکارهای ایمن‌سازی در هنگام تهیه فرم ها و ورودی ها در طراحی سایت عبارت‌اند از:

  • استفاده از HTTPS و SSL: اولین و مهم‌ترین گام برای ایمن‌سازی فرم‌ها و ورودی‌ها، استفاده از پروتکل‌های HTTPS و SSL است که داده‌های ارسالی بین سایت شما و مرورگرهای کاربران را رمزگذاری می‌کنند. انجام این کار از رهگیری، تغییر یا سرقت اطلاعات حساس مانند رمز عبور، شماره کارت اعتباری یا اطلاعات شخصی توسط هکرها جلوگیری به عمل می‌آورد
  • اعتبارسنجی و پاک‌سازی ورودی‌ها: یکی دیگر از خطرات امنیتی رایج برای فرم ها و ورودی ها که در هنگام طراحی سایت باید در نظر داشته باشید، تزریق کد یا دستورات مخرب است که می‌تواند سایت یا پایگاه‌داده شما را به خطر بیندازد. برای جلوگیری از این مسئله، باید ورودی کاربران خود را چه در سمت کلاینت و چه در سمت سرور تأیید و پاک‌سازی کنید
  • استفاده از رمزهای عبور امن: برای محافظت از حساب‌ها و داده‌های کاربران خود، باید از رمزهای عبور و رمزهای امن برای فرم‌ها و ورودی‌های خود استفاده کنید. گذرواژه‌ها باید قوی، منحصربه‌فرد و قبل از ذخیره در پایگاه‌داده خود هش شده باشند

چگونه می‌توان در هنگام طراحی سایت، فرم ها و ورودی های وب را ایمن کرد؟

در هنگام تهیه فرم ها و ورودی ها در طراحی سایت، به نرخ تبدیل توجه کنید

در این مطلب به مهم‌ترین موارد در هنگام تهیه فرم‌ها و ورودی‌ها در طراحی سایت اشاره کردیم. کاربران ممکن است تمایلی به پر کردن فرم‌ها نداشته باشند، بنابراین این فرایند را تاحدامکان برای آنها آسان کنید. این کار می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل شود.

ادستیتو پارتنر و نماینده رسمی گوگل ادز در حوزه کمپین‌های تبلیغاتی در ایران است. ما در ادستیتو به شما کمک می‌کنیم تا با راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل ادز، بیشترین نرخ تبدیل را تجربه کنید و به نتیجه موردنظر خود برسید.

 

سؤالات متداول

منظور از فرم ها و ورودی ها در طراحی سایت چیست؟

فرم مکالمه بین کاربر و سیستم است و آنچه که در فیلدهای آن توسط کاربر قرار می‌گیرد، ورودی نام دارد.

فرم‌ها چه ساختاری باید داشته باشند؟

از موارد مهم برای تهیه فرم ها در طراحی سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: فقط آنچه پرسیده شود که موردنیاز است و اینکه حاوی مطالب منطقی باشند.

نکات مهم برای ایمن‌سازی فرم‌ها و ورودی‌ها در طراحی سایت چه مواردی هستند؟

استفاده از HTTPS و SSL، اعتبارسنجی و پاک‌سازی ورودی‌ها و استفاده از رمزهای عبور امن از جمله نکات مهم برای ایمن‌سازی فرم ها و ورودی ها در طراحی سایت به شمار می‌روند.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین مقالات ادستیتو
افزایش بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز | مزایای تبلیغات گوگل ویدئویی

افزایش بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز | مزایای تبلیغات گوگل ویدئویی

بهبود بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز بازگشت سرمایه یا ROI (Return on Investment) یکی از مفاهیم کلیدی در تبلیغات گوگل به شمار می‌آید. در سال‌های اخیر با رشد روزافزون استفاده از تبلیغات گوگل ویدئویی، توجه شرکت‌ها به افزایش بازگشت سرمایه با استفاده از این نوع تبلیغات گوگل بیشتر شده است. یکی از […]

بیشتر بخوانید
بهترین روش‌های طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت | نکات مهم

بهترین روش‌های طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت | نکات مهم

بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت طراحی سایت کاربرپسند برای کاربران یکی از عوامل مهم در موفقیت طراحی سایت است. یکی از عناصر اساسی در طراحی سایت نوار ناوبری است که به کاربران کمک می‌کند در وب‌سایت حرکت کنند. همچنین، به صورت سریع به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا […]

بیشتر بخوانید
افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC | بهینه‌سازی کمپین‌ها با MCC

افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC | بهینه‌سازی کمپین‌ها با MCC

نکات کلیدی برای افزایش بازدهی تبلیغات گوگل با مدیریت اکانت MCC مدیریت تبلیغات گوگل، به خصوص در پلتفرم گسترده و پیچیده‌ای؛ مانند گوگل ادز، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برای آژانس‌های تبلیغات گوگل و کسب‌وکارهایی که چندین حساب تبلیغات در گوگل ادز را مدیریت می‌کنند، استفاده از اکانت مدیریت چندگانه (MCC) یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش […]

بیشتر بخوانید