صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

مبانی و اهمیت UI در طراحی سایت | از جنبه‌های حیاتی طراحی سایت و تجربه کاربری

مبانی و اهمیت UI در طراحی سایت | از جنبه‌های حیاتی طراحی سایت و تجربه کاربری

موفقیت هر وب‌سایتی به چگونگی طراحی UI آن بستگی دارد

طراحی UI سایت از مراحل حیاتی در پیاده‌سازی طراحی سایت است و می‌تواند نشانی از تجربه کاری مثبت با یک محصول یا خدمت باشد. به‌طورکلی طراحی UI باید به شکلی باشد که نیازهای گوناگون کاربران را شناسایی کرده تا به کمک آن‌ها بتواند یک سایت معمولی را به سایتی کارآمد تبدیل کند. همین روند هم باعث می‌شود کاربران بیشتری به سایت شما جذب شده و این مسئله می‌تواند منجر به ارتقا رتبه سایت در جست‌وجوهای گوگل شود. در این مطلب از سایت ادستیتو قصد داریم شما را با مبانی و اهمیت UI در طراحی سایت آشنا کنیم.

اهمیت اطلاع از مبانی رابط کاربری UI در طراحی سایت

درصورتی‌که در طراحی یک ابزار به اصول رابط کاربری توجهی نشود، کاربر در زمان استفاده از آن دچار سردرگمی خواهد شد. نتیجه این حالت این است که محصول خواه دیجیتال یا فیزیکی قابل‌استفاده نخواهد بود. درگذشته به علت تعداد پایین سایت‌ها، توجه آن‌چنان به رابط کاربری UI نمی‌شد. به همین خاطر هم کاربر مجبور بود با این مسئله کنار بیاید.

اما امروزه باتوجه‌به رشد سایت‌های رقیب و ضرورت سرمایه‌گذاری بر روی هویت برند باید به این مسئله توجه داشته باشید. تصور کنید که در یک سایت محل دکمه خرید به‌خوبی مشخص نیست و یا اینکه در زمان تکمیل فرم‌ها، با ستون‌هایی به‌هم‌ریخته مواجه می‌شوید که تمرکز شما را در زمان درج اطلاعات به هم می‌ریزد. با این تفاسیر شما قطعاً از بازدید از آن سایت منصرف خواهید شد.

اهمیت اطلاع از مبانی رابط کاربری UI در طراحی سایت

علت توجه به رابط کاربری برای سئو سایت

یکی از فاکتورهای بسیار مؤثر برای سئو، طراحی‌کردن سایت وردپرسی یا اختصاصی کدنویسی شده بر اساس اصول پایه رابط کاربری است. زیرا وقتی که رابط کاربری UI به‌خوبی در سایت طراحی شود، کاربر احساسی خوشایند و تجربه مطلوبی از تعامل با سایت شما خواهد داشت. این شرایط باعث می‌شود کاربر برای مدت‌زمان بیشتری در سایت شما بماند و به‌سرعت آن را ترک نکند. در نهایت هم می‌توان با کاهش میزان پرش و افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو به موفقیتی بزرگ در آن کسب و کار رسید.

درک بهتر مبانی و اهمیت UI در طراحی سایت باتوجه‌به چند اصل حیاتی

به‌طورکلی طراحان رابط برای کاری پروژه‌های طراحی خود از نرم‌افزارهای گرافیکی ایکس دی، فتوشاپ و یا ایلاستریتور استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که از ابتدای کار نباید به سراغ این ابزارها رفت؛ بلکه باید وایرفریم یعنی شکل کلی سایت و اپ و دیگر موارد را به شکل دستی روی کاغذ و یا با کمک برنامه‌هایی مخصوص طراحی شود. در ادامه این بخش قصد داریم چند اصل مهم را که باعث می‌شوند درک بهتری نسبت به مبانی و اهمیت UI در طراحی سایت پیدا کنید را به شما معرفی کنیم.

رعایت‌کردن ساختار اصلی

یکی از نکات مهمی که باید در خصوص مبانی و اهمیت UI در طراحی سایت بدانید، رعایت‌کردن ساختار اصلی است. اصولاً رابط کاربری باید دارای مفهومی خاص باشد و طراحان UI باید نوعی نظم و ساختاری را در سایت ایجاد کنند تا کاربر بتواند آن را درک کرده و تعامل مطلوبی را با سایت برقرار کند. توجه داشته باشید که المان‌های سایت نباید به شکل بی‌ربط در کنار هم قرار بگیرند و باید دسته‌بندی مشخص داشته باشند.

سادگی برگ برنده شما در رقابت با دیگران است

توجه داشته باشید که همواره پیچیدگی عاملی برای بهتر بودن یک سایت نخواهد بود و به همین خاطر در طی سال‌های اخیر رقابت بر سر سادگی بوده است. اصولاً سایتی که بتواند از طراحی UI ساده‌تری استفاده کند، قطعاً در آینده به موفقیت‌های بیشتری در این زمینه دست پیدا کند. این طراحی باید به شکلی باشد که در نگاه اول کاربر بتواند آن را درک کرده و برای انجام کارهای پیچیده، مسیری ساده را طی کند.

درک بهتر مبانی و اهمیت UI در طراحی سایت باتوجه‌به چند اصل حیاتی

همیشه باید اطلاعات مهم را در معرض نمایش کاربران قرار دهید

از دیگر جنبه‌های مبانی و اهمیت UI در طراحی سایت اصلی موسوم به پدیداری یا قابلیت دیده‌شدن است. این که شما چه اطلاعاتی را در معرض دید قرار می‌دهید، اهمیت فراوانی دارد. به‌خاطر داشته باشید که کاربران در سایت شما باید چیزهایی را مشاهده کنند که نیاز مبرمی به آن دارند.

لزوم اطلاع‌رسانی و یا ارائه بازخورد به کاربران

به‌طورکلی تغییرات در هر سیستمی امکان دارد رخ بدهد و در طول مدت‌زمان استفاده از یک سایت هم این احتمال وجود دارد که خطاهایی رخ‌داده و وضعیت‌ها تغییر کنند. در این شرایط طراحی UI سایت باید به‌گونه‌ای باشد که شما بتوانید این موارد را به زبانی ساده به کاربران خود اعلام کنید و به آن‌ها بگویید که در حال حاضر چه اتفاقی رخ‌داده و قدم بعدی چه خواهد بود.

یک طراح رابط کاربری UI چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

در طی سال‌های اخیر داشتن تخصص در زمینه طراحی رابط کاربری به تخصصی جدا در کنار طراحی سایت تبدیل شده است. بااین‌وجود در بسیاری از شرکت‌ها طراحی رابط کاربری UI جزو وظایف یک طراح سایت طبقه‌بندی می‌شود.

از جمله این مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت کار با نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ و ایلوستریتور
  • امکان آنالیزکردن رفتار کاربران به‌منظور تحلیل سفر مشتری
  • خلاقیت بالا و توانایی در زمینه ایده‌پردازی
  • بهره‌مندی از مهارت‌هایی مانند کار تیمی و مدیریت زمان
  • توانایی جستجو
  • داشتن مهارت‌های موردنیاز برای طراحی بصری
  • داشتن سطح قابل‌قبولی از معلومات در زمینه HTML، CSS و JS

یک طراح رابط کاربری UI چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

با طراحی سایت در ادستیتو، برند خود را به بهترین شکل نشان دهید

یک طراح UI می‌تواند همه عناصر سایت را سر جای خود قرار داده و رابط کاربری سایت را مطابق با نیازهای کاربران طراحی کند. درصورتی‌که طراح UI همه اصول را در طراحی رابط کاربری رعایت کند، می‌تواند سئوی سایت را تحت‌تأثیر قرار دهد. طبیعتاً سایتی که رابط کاربری ساده‌تری داشته باشد، مخاطبان بیشتری را نیز جذب می‌کند و باعث افزایش ترافیک ورودی و همچنین ارتقا رتبه سایت می‌شود.

ادستیتو با داشتن بیش از 3 سال سابقه در حوزه طراحی و پشتیبانی سایت، مجری طراحی سایت درصد بالایی از برندهای مطرح داخلی و خارجی بوده است. ویژگی که مجموعه ما را از دیگر مراکز متمایز می‌کند، بهره‌مندی از تیم برنامه‌نویس خلاق و حرفه‌ای است که تمامی اصول و المان‌های لازم را رعایت می‌کنند.

 

سؤالات متداول

چرا باید درک واضحی از مبانی و اهمیت UI در طراحی یک سایت برای تمایز از رقبا داشته باشیم؟

بازار رقابتی امروز مملو از محصولات و سرویس‌هایی مشابه است و دراین‌بین طراحی کاربری منحصر‌به‌فرد و جذاب می‌تواند شما را از دیگر رقبا متمایز کند. در حقیقت هنگامی که رابط کاربری شما زیبا، ساده و کاربرپسند باشد، کاربران به شما بیشتر جذب خواهند شد

منظور از UX چیست؟

به احساس و تجربه‌ای که کاربران در زمان تعامل با بخش‌های مختلف سایت شما دارند، UX گفته می‌شود. این تعاملات شامل ورود کاربر به سایت، استفاده از خدمات و محصولات، خریداری و همین‌طور خارج‌شدن از سایت را شامل می‌شوند.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین مقالات ادستیتو
استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت | مقایسه توسط هوش مصنوعی و انسان

استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت | مقایسه توسط هوش مصنوعی و انسان

آیا استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت مناسب است؟ هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال تحول و پیشرفت است و به یکی از ابزارهای مهم در بسیاری از صنایع مثل طراحی سایت تبدیل شده است. طراحی سایت از زمینه‌هایی است که AI در آن نقش پررنگی ایفا می‌کند. در این مقاله به بررسی […]

بیشتر بخوانید
افزایش بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز | مزایای تبلیغات گوگل ویدئویی

افزایش بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز | مزایای تبلیغات گوگل ویدئویی

بهبود بازگشت سرمایه با تبلیغات گوگل ویدئویی گوگل ادز بازگشت سرمایه یا ROI (Return on Investment) یکی از مفاهیم کلیدی در تبلیغات گوگل به شمار می‌آید. در سال‌های اخیر با رشد روزافزون استفاده از تبلیغات گوگل ویدئویی، توجه شرکت‌ها به افزایش بازگشت سرمایه با استفاده از این نوع تبلیغات گوگل بیشتر شده است. یکی از […]

بیشتر بخوانید
بهترین روش‌های طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت | نکات مهم

بهترین روش‌های طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت | نکات مهم

بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای طراحی نوار ناوبری کاربرپسند در طراحی سایت طراحی سایت کاربرپسند برای کاربران یکی از عوامل مهم در موفقیت طراحی سایت است. یکی از عناصر اساسی در طراحی سایت نوار ناوبری است که به کاربران کمک می‌کند در وب‌سایت حرکت کنند. همچنین، به صورت سریع به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا […]

بیشتر بخوانید