صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

اهمیت و کاربرد رنگ‌ها در طراحی ‌سایت | انتخاب تنالیته رنگی مناسب از نظر روان‌شناسی

اهمیت و کاربرد رنگ‌ها در طراحی ‌سایت | انتخاب تنالیته رنگی مناسب از نظر روان‌شناسی

اولین نکته در نظر کاربران یک وب‌سایت، ظاهر و طراحی بصری آن است

یکی از حساس‌ترین مراحل طراحی سایت، انتخاب تنالیته رنگی یا همان رنگ‌بندی صفحات سایت است. زیرا رنگ‌ها به شکل مستقیم بر روی احساسات و هیجانات کاربران تأثیر دارند و در صورتی که بدون درنظرگرفتن مباحث روان‌شناسی رنگ انتخاب شوند، می‌توانند تمامی زحمات تیم سئو یک سایت را به هدر دهند. برای اینکه بدانید چطور باید یک رنگ‌سازمانی مناسب با مدل کسب و کار خود را انتخاب کنید تا بیشترین تأثیر را روی مخاطب داشته باشد، در این مطلب از مجموعه ادستیتو قصد داریم شما را بااهمیت و کاربرد رنگ‌ها در طراحی ‌سایت آشنا کنیم.

اهمیت و کاربرد انواع رنگ‌ها در طراحی سایت

اهمیت و کاربرد انواع رنگ‌ها در طراحی سایت چیست؟ طبق مفاهیم روان‌شناسی رنگ‌ها، هر یک از رنگ‌ها دارای مفهومی پنهانی هستند که می‌توانند به نوبه خود بر روی احساسات، افکار و همین‌طور رفتار مخاطبان تأثیر می‌گذارند. در ادامه این بخش قصد داریم شما را با مفهوم رنگ‌های رایج برای طراحی سایت آشنا کنیم.

از جمله این رنگ‌ها و مفهوم آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سفید نمادی از تمیزی و معنویت است و برای طراحی سایت‌هایی مانند پزشکی، بیمارستانی و درمانی بهترین گزینه است
  • رنگ سیاه نمادی از قدرت است و برای طراحی سایت‌هایی در زمینه مد و فشن، آرایشی و زیبایی و کالاهای لوکس کاربرد دارد
  • بنفش نمادی از سلطنت، تجمل و شکوه است و برای طراحی سایت‌هایی با محوریت روانشناسی، محصولات زیبایی و همین‌طور محتواهای آموزشی انگیزشی مناسب است
  • سبز نمادی از شادابی و سرزندگی است و مناسب برای طراحی سایت‌های محیط زیستی و جهانگردی و پزشکی است
  • زرد نمادی از حس نشاط، اعتماد و انگیزه است و برای طراحی سایت‌هایی با محوریت کسب‌وکارهای فنی، آموزشی و تفریحی مناسب است
  • نارنجی نمادی از انگیزه است و برای طراحی سایت‌هایی در زمینه مراقبت از کودکان، خودرو، پوشاک، فناوری و آنلاین‌شاپ‌های غذا مناسب خواهد بود
  • قرمزی نمادی از شور، هیجان و سرزندگی است و برای طراحی وب‌سایت‌هایی در زمینه سرگرمی، ورزش، تبلیغات و بازاریابی و رستوران‌ها مناسب است
  • آبی نمادی از آرامش و امنیت است و به‌طورکلی به‌منظور طراحی سایت‌هایی با محوریت دندانپزشکی، پزشکی، مراقبت‌های بهداشتی، تکنولوژی‌های پیشرفته و همین‌طور خدمات عمومی، دولتی و حقوقی مناسب است

اهمیت و کاربرد انواع رنگ‌ها در طراحی سایت

درک اهمیت و کاربرد رنگ‌ها در طراحی ‌سایت باتوجه‌به چند اصل مهم

برای اینکه اهمیت رنگ‌ها و کاربرد آن‌ها در طراحی سایت را بهتر درک کنید، باید اصول انتخاب رنگ مناسب را به‌خوبی بدانید. به‌طورکلی رنگ‌هایی که به‌منظور طراحی رابط کاربری یک سایت انتخاب می‌شوند، باید مفهومی متناسب با هویت آن کسب و کار و همین‌طور پرسونای مخاطب داشته باشند و درعین‌حال نیز چشم کاربران را آزار ندهند. در ادامه این بخش می‌خواهیم شما را با این الزامات و اصول آشنا کنیم.

اهمیت و کاربرد رنگ‌ها با روشنایی کم در طراحی سایت

یک اصل مهم برای انتخاب رنگ مناسب سایت، عدم استفاده از رنگ‌هایی با میزان روشنایی بالا است. زیرا اصولاً چشم‌ها تحمل کمتری برای خیره‌شدن به رنگ‌هایی با درجه روشنایی بالا دارند. در حقیقت هرچقدر که از درجه روشنایی 100 درصد به سمت درجات پایین‌تر برویم، چشم مخاطب کمتر اذیت شده و مدت زمانی بیشتری می‌تواند به محتوای مورد نظر یک سایت خیره شود.

رنگ‌های تیره را به‌عنوان پس‌زمینه انتخاب کنید

اهمیت و کاربرد رنگ‌ها مانند رنگ‌های تیره در طراحی سایت چیست؟ به‌طورکلی توصیه می‌کنیم که برای بک‌گراند صفحات اصلی سایت، رنگ‌های تیره را جایگزین رنگ‌های روشن کنید. انجام این کار باعث می‌شود کاربران با پس‌زمینه و محتوای ما ارتباط بهتری را برقرار کنند. برای فونت‌ها نیز توصیه می‌شود از رنگ روشن و ترجیحاً سفید استفاده شود که خوانایی به‌مراتب بهتری دارد.

کاربران معمولاً از سایت‌هایی با تنوع رنگی بالا چندان استقبال نمی‌کنند

اصل دیگری که باید برای انتخاب تنالیته رنگی سایت به آن توجه داشته باشید، عدم استفاده از رنگ‌های متعدد است. تجربه کاربری نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران از سایت‌هایی که تنوع رنگی اصلی بالایی دارند، چندان استقبال نکرده و ترجیحشان بر این است که یک سایت یک یا دو رنگ اصلی داشته باشد.

درک اهمیت و کاربرد رنگ‌ها در طراحی ‌سایت باتوجه‌به چند اصل مهم

به سراغ رنگ‌هایی متضاد بروید

اهمیت و کاربرد رنگ‌ها متضاد در طراحی سایت چیست؟ شما باید تلاش کنید که در قسمت‌های حساس سایت خود از رنگ‌هایی متضاد کمک بگیرید. این کار به جلب‌توجه کاربر و همین‌طور خوانایی بهتر مطالب کمک فراوانی می‌کند. برای نمونه در صورتی که رنگ پس‌زمینه خاکستری است، برای نوشته‌ها بهتر است که از رنگ سفید استفاده شود.

ترکیب رنگ‌های گرم و سرد و اصل هارمونی در طراحی سایت

به‌طورکلی از رنگ‌های گرم به‌منظور سایت‌هایی با طراحی شاد و انرژتیک و از رنگ‌های سرد برای سایت‌هایی با طراحی حرفه‌ای، آرامش‌بخش و اطمینان‌بخش استفاده می‌کنند. در صورتی که در ترکیب رنگ‌های سردوگرم دقت به خرج ندهید، سایت کسب و کار شما شلوغ، غیرقابل‌اعتماد و همین‌طور بی‌نظم به نظر خواهد رسید. مورد بعدی مربوط به هارمونی می‌شود. اما اهمیت و کاربرد اصل هارمونی رنگ‌ها در طراحی سایت مربوط به چه زمینه‌هایی می‌شود؟

به‌طورکلی صفحه اصلی، پس‌زمینه صفحات بلاگ، بنرها، حاشیه‌های سایت، دکمه‌ها و تیترها همگی جزئیات مهمی به‌منظور رنگ‌بندی سایت هستند و رعایت اصل هارمونی در آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. به کمک اصل هارمونی دیگر از رنگ‌هایی که شبیه به هم هستند استفاده نخواهید کرد.

اهمیت و کاربرد رنگ‌ها با فضای سفید و خالی در طراحی سایت

از دیگر نکاتی که باید در زمینه انتخاب رنگ برای طراحی سایت به آن توجه داشته باشید، چگونگی استفاده از فضاهای خالی و رنگ سفید است. اصولاً سفید، رنگی خنثی و آرامش‌بخش به شمار می‌آید و مشکلی برای چشم‌ها ایجاد نمی‌کند. به همین منظور توصیه می‌کنیم تا برای فضاهای خالی به سراغ این رنگ بروید. در ضمن باید سعی کنید که فضاهای خالی بیشتری را برای استراحت چشم کاربر در نظر بگیرید.

اهمیت و کاربرد رنگ‌ها با فضای سفید و خالی در طراحی سایت

با ادستیتو تجربه‌ای استثنایی از طراحی سایت داشته باشید

به‌طورکلی رنگ‌ها تأثیر مهمی در ایجاد تعامل میان کاربران و ‌سایت دارند. اصولاً قضاوت ناخودآگاه کاربران از یک سایت در 90 ثانیه ابتدایی رخ می‌دهد و بخش زیادی از این قضاوت هم بر اساس رنگ‌ها انجام می‎‌شود. کادر طراحی سایت ادستیتو با استفاده از تکنیک‌ها و رویکردهای طراحی، صفحاتی را برای شما ایجاد می‌کنند که در عین جذابیت بصری بالا، کارایی و سازگاری بالایی با تمامی دستگاه‌ها و مرورگرها دارند.

 

سؤالات متداول

از چه ابزارهایی می‌توان برای ترکیب رنگ در طراحی سایت استفاده کرد؟

در سایت Materialpallete می‌توانید با انتخاب دو رنگی که آن را مدنظر دارید، از سایر رنگ‌های مکمل و مطلوب استفاده کنید. ضمناً سایت sessions.edu هم ابزاری است که به شما می‌گوید که کدام رنگ را باید با کدام رنگ ترکیب کنید تا چرخه رنگی به هم نریخته و جذابیت بصری سایت دچار مشکل نشود.

اهمیت و کاربرد رنگ‌ها در طراحی بخش اصلی محتوا سایت چیست؟

بهتر است به‌منظور طراحی بخش اصلی محتوا که درصد بالایی از آن را متن تشکیل می‌دهد، از پس‌زمینه‌ای سفید و رنگی مشکی برای فونت استفاده کنید.

رنگ طوسی چه تأثیری در طراحی سایت دارد؟

رنگ طوسی که نوعی رنگ خنثی است در گرافیک وب کاربرد بسیاری دارد؛ اما به‌طورکلی استفاده از آن تحت عنوان رنگ نوشته غالب می‌تواند خواننده را خسته کند.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات ادستیتو
پروموشن گوگل ادز | روش‌ها و ابزارهای تحلیل

پروموشن گوگل ادز | روش‌ها و ابزارهای تحلیل

نحوه بررسی اطلاعات پروموشن گوگل ادز به چه صورتی است؟ پروموشن به‌عنوان یک ابزار قدرتمند در تبلیغات گوگل، می‌تواند به تبلیغ‌کنندگان کمک کند تا با جذب مشتریان جدید و افزایش فروش، بهبود عملکرد تبلیغات خود را به دست بیاورند. در این مقاله، به بررسی اطلاعات پروموشن گوگل ادز و نحوه استفاده از آن برای بهبود […]

بیشتر بخوانید
افزایش سرعت سایت | اهمیت بهینه‌سازی برای کاهش زمان لود

افزایش سرعت سایت | اهمیت بهینه‌سازی برای کاهش زمان لود

چه‌کارهایی برای افزایش سرعت سایت می‌توانیم انجام دهیم؟ به‌طورکلی، افزایش سرعت سایت یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر تجربه کاربری و رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارد. در این مقاله، به بررسی چندین راهکار برای بهترشدن سرعت سایت بعد از طراحی سایت پرداخته می‌شود. این راهکارها شامل بهینه‌سازی تصاویر، بهبود کد‌های سایت، استفاده […]

بیشتر بخوانید
شارژ اکانت گوگل ادز با ارز دیجیتال | روش‌های پرداخت تبلیغات آنلاین

شارژ اکانت گوگل ادز با ارز دیجیتال | روش‌های پرداخت تبلیغات آنلاین

نحوه استفاده و شارژ اکانت گوگل ادز با ارز دیجیتال گوگل ادز یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین است که توسط گوگل ارائه می‌شود. با استفاده از این پلتفرم، کسب‌وکارها می‌توانند تبلیغات گوگل خود را در صفحات جستجوی گوگل، سایت‌ها و برنامه‌های مختلف گوگل به نمایش بگذارند و به مخاطبان خود برسانند. در این مقاله […]

بیشتر بخوانید