صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟

seo-sem

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM، یکی از مهم‌ترین روش‌های ارتقا و تبلیغات برند ما در بین ترافیک موتورهای جستجو است. با کمک بهینه‌سازی موتورهای جستجو و بازاریابی موتورهای جستجو تلاش می‌کنیم تا در رتبه‌بندی محتوایی که توسط گوگل و سایر موتورها صورت می‌گیرد بهترین رتبه را برای برند خود به دست آوریم.

SEM به برند ما کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را از طریق تبلیغات پولی در گوگل موردتوجه مخاطبان قرار دهیم. در اصل بازاریابی موتور جستجو، استراتژی بازاریابی آنلاین است که برای استفاده از آن باید بالاترین بخش صفحات نتایج موتور جستجو یا SERP را خریداری کنیم. همان‌طور که مشخص است رویکرد SEM با SEO متفاوت است و در اصل بر بهینه‌سازی محتوا طبق الگوریتم‌های گوگل تمرکز دارد و کمک می‌کند که محتوای تهیه شده توسط ما در بالاترین رتبه SERP ظاهر شود.

در این مقاله از ادستیتو نماینده تبلیغات در گوگل تلاش شده است؛ تا تفاوت‌های SEM در مقابل SEO را به بهترین روش بازگو کنیم. علاوه بر این، این دو از بسیاری از تاکتیک‌های مشابه استفاده می‌کنند؛ ولی بااین‌حال روش‌های متفاوتی را برای رتبه‌بندی در SERP دارند که با توضیحات تکمیلی در ادامه متن آنها را خواهید شناخت.

تعریف SEO

سئو یا Seo در اصل عملی است که برای ساختاردهی محتوایی که تهیه می‌کنیم، به کار گرفته می‌شود. این به‌کارگیری به نحوی بوده که در نتایج جستجوی ارگانیک و فهرست جستجوی محتوا بدون پرداخت، بالاترین رتبه را به سایت خود اختصاص دهیم.

 

جنبه‌های کلیدی سئو

۱. عوامل رتبه‌بندی ناشناخته و در واقع مخفی وجود دارد که به‌عنوان سیگنال برای رتبه‌بندی سایت‌ها از طریق سئو توسط گوگل استفاده می‌شود.

۲. روش‌های سئو دائماً در حال تغییر بوده تا با الگوریتم‌های گوگل که درحال‌توسعه هستند همگام شوند.

۳. نتایج مبتنی بر SEO مستقیماً در زیر جستجوهای پولی قرار می‌گیرند.

۴. برای داشتن یک سئو موفق باید محتوای مفید، معتبر و قابل‌اعتماد ایجاد کنیم.

اقدامات اصلی در استفاده از سئو

۱. افزایش تعداد صفحات وب خارجی به یک صفحه از سایت یا بک‌لینک

۲. شناسایی و افزودن کلمات کلیدی مرتبط بامحتوا

۳. افزایش تعداد سیگنال‌هایی که بر اساس امنیت وب‌سایت، ترافیک کلی سایت و تعامل کاربر، باعث ایجاد اعتماد می‌شوند.

۴. ارائه تجربه کاربری عالی برای مخاطب

 

تعریف SEM

SEM تا حد زیادی بر استفاده از تبلیغات پولی در جهت افزایش ترافیک از طریق برخی از خدمات مانند تبلیغات گوگل تمرکز دارد. SEM دارای جنبه‌های کلیدی خاصی است که از جمله آنها می‌توانیم به تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی اشاره کنیم. می‌دانیم که بخش‌های اصلی بازاریابی را در اصل عبارت‌ها و کلمات کلیدی را شناسایی می‌کنند که ممکن است توسط کاربر جستجو شود و او را به صفحه وب‌سایت ما هدایت کند. در واقع کاری که بازاریابی موتور جستجو انجام می‌دهد همانند کاری است متخصصان سئو انجام می‌دهند.

هر دوی آنها از تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی و ابزارهایی که برای شناسایی این عبارت‌های کلیدی مورداستفاده قرار می‌گیرند، استفاده می‌کنند تا به‌نوعی نظر مخاطب را به محتوای سایت موردنظر جلب کنند. در آخر فضای تبلیغاتی که نیاز دارند عبارت کلیدی موردنظر را در آن نمایش دهند، از گوگل خریداری می‌کنند. اما نکته مهم و اصلی  SEM این است که نتایج آن به دلیل اینکه هزینه دارند در بخش بالایی  SERP قرار می‌گیرند.

SEM برای اینکه بتواند به دقیق‌ترین روش خود عمل کند، از صفحاتی استفاده می‌کند که برای خزنده‌های وب اسکن می‌شوند. همچنین مواردی مانند پیونددادن به سایت‌های دیگر برای SEM در جهت جلب‌اعتماد کاربر عمل می‌کنند.

تصویر

نحوه عملکرد SEM و SEO

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم  SEM و SEO دو رویکرد متفاوت برای رتبه‌بندی محتوای وب‌سایت ما در موتورهای جستجو هستند. در اینجا به نحوه عملکرد SEM خواهیم پرداخت و تمامی موارد از جمله مزایا و معایب استفاده از این روش را بیان می‌کنیم.

نحوه عملکرد SEM

زمانی که می‌خواهیم محتوایی را برای قراردادن در گوگل آماده کنیم، اولین کار این است که به سراغ جستجو و دسته‌بندی کلمات کلیدی که حجم بیشتری از جستجو در گوگل دارند، می‌رویم. بعد از آن فضای تبلیغاتی را در SERP خریداری می‌کنیم تا محتوایی که تولید کردیم در آن نمایش داده شود. اگر به یاد داشته باشید در مقاله‌های قبل در خصوص کمپین‌هایی که به ازایی هر کلیک PPC پرداخت دارند، صحبت کردیم. شیوه عملکرد این کمپین‌ها به این نوع است که کاربر روی تبلیغ کلیک می‌کند و با هر کلیک آن ما مبلغی را به موتور جستجو می‌پردازیم. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که برای تبلیغ از طریق  SEM باید فروش بیشتری روی محصولات و خدمات خود داشته باشیم، به‌نوعی که میزان آن از هزینه تبلیغات PPC بیشتر باشد.

گرچه تبلیغاتی که از طریق  SEM انجام می‌شوند در بالاترین بخش SERP قرار می‌گیرند؛ اما مشابه با نتایج ارگانیکی است که توسط SEO انجام می‌دهیم. این تبلیغات دارای ویژگی‌هایی هستند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • سرفصل‌ها یا برچسب‌های عنوان‌دار دارند.
  • توضیحات متا یا خلاصه‌ای از محتوای وب‌سایت را نمایش می‌دهند.
  • Call to action برای این نوع تبلیغات فعال است.
  • لینک‌های url دارند.
  • بخشی از تبلیغات خود را مانند تصویر نشان می‌دهند.

 

SEM   در بازاریابی امروز چه اهمیتی دارد؟

استراتژی‌ای که برای استفاده از SEM در نظر گرفته می‌شود به دلایل مختلفی حائز اهمیت است، از جمله:

دیجیتال مارکتینگ

مردم دوست دارند که در خانه خود بنشینند و از طریق اینترنت خریدهای خود را به‌صورت آنلاین انجام دهند. یکی از کارهایی که کمپین‌های SEM  انجام می‌دهند این است که کلمات کلیدی موردعلاقه کاربر را شناسایی می‌کنند و محصولات و خدماتی که با آنها مشابه هستند را برای گسترش این بازاریابی دیجیتال برای او نمایش می‌دهند. به‌نوعی می‌توانیم بگوییم که کمپین‌های SEM سودآورترین کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهند. یعنی ما باید تلاش کنیم تا کلمات کلیدی که موردنظر کاربر است و بیشترین سرچ یا جستجو روی آن انجام‌گرفته را پیدا کنیم و در تبلیغات کمپینی SEM خود مورداستفاده قرار دهیم.

 

افزایش نرخ تبدیل

می‌توان گفت که بزرگ‌ترین مزیت بازاریابی SEM این است که محصولات برندها را زمانی برای مشتری نمایش می‌دهند که آماده خرید باشد. فرض کنید در حوزه لوازم‌خانگی فعالیت دارید و تبلیغاتی برای کلمه کلیدی غذاساز در نظر می‌گیرید. زمانی که کاربر این کلمه کلیدی را در گوگل سرچ می‌کند تبلیغ‌های مشابه زیادی را با این عنوان مشاهده خواهد کرد. اگر شما از SEM استفاده کنید شانس خوبی خواهید داشت که آن مخاطب روی تبلیغ شما کلیک کند و در واقع خرید خود را از سایت شما انجام دهد؛ بنابراین SEM  به‌نوعی عمل می‌کند که نرخ تبدیل مشتری برند را افزایش داده و قصد خرید این مشتری‌ها را بهینه می‌کند.

 

افزایش سرعت ترافیک سایت

استراتژی دیگر SEM این است که با افزایش ترافیک بالاتری نسبت به سئو عمل می‌کند؛ بنابراین می‌تواند دوره‌های زمانی طولانی‌تری را برای تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی و شکل‌دادن به محتوا نسبت به سئو داشته باشد. در کل زمانی که از SEM استفاده شود محصولات و خدمات بلافاصله بعد از جستجوی مخاطب برای او نمایش داده می‌شود.

تبلیغات PPC

استراتژی مقرون به صرفه‌ای که برندها را قادر می‌سازد تنها زمانی را برای پرداخت در نظر بگیرند که روی آگهی آنها کلیک شده است. برندها با استفاده از این مدل می‌توانند با تعیین حداکثر هزینه به‌ازای هر کلیک (CPC) و بودجه روزانه‌ای که برای کمپین خود درنظرگرفتن‌اند تبلیغات خود را از طریق  SEM کنترل کنند.

 

افزایش رتبه‌بندی ارگانیک

یک ضرب‌المثل وجود دارد که می‌گوید ” هرچقدر پول بدی آش می‌خوری”!

این ضرب‌المثل مصداق شیوه کار SEM است. هرچقدر که میزان هزینه‌ای که برای تبلیغات پولی انجام می‌دهید بیشتر باشد ترافیک بیشتری نیز به سمت وب‌سایت شما سرازیر می‌شود و این افزایش ترافیک رتبه‌بندی شما در گوگل را بالاتر قرار خواهد داد.

علاوه بر مواردی که گفته شد کمپین‌های  SEM می‌توانند موقعیت جغرافیایی، رفتار کاربران و زبان موردنظر را کنترل کنند و این اطمینان را به ما بدهند که فقط به کاربرانی دسترسی پیدا کنیم که ممکن است به محصولات یا خدمات برند ما علاقه داشته باشند. در کنار آن ابزارهای مانند گوگل آنالیتیکس به برندها این امکان را می‌دهند که گزارش‌های دقیق و کاملی را در مورد وضعیت کمپین‌های SEM خود به دست بیاورند.

معایب کمپین‌های SEM

مانند هر چیز دیگری که در دنیای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد SEM  نیز دارای معایب و چالش‌هایی است. از جمله این موارد می‌توانیم به:

 

هزینه

مدل‌های مقرون‌به‌صرفه مانند  PPC هم تبلیغات از طریق

SEM می‌تواند در طول زمان گران‌تر شود چرا که برندها باید با هر کلیکی که روی آگهی آنها صورت می‌گیرد باید هزینه‌ای را پرداخت کنند و این در حالی است که استفاده از سئو هیچ هزینه‌ای مرتبط با کلیک و رتبه‌بندی ندارد.

رقابت

بسته به مخاطبان هدف کمپین، خرید تبلیغات و اطمینان از رتبه برتر در بالای SERP با استفاده از SEM می‌تواند گران و چالش‌برانگیز باشد. روزانه تعداد شرکت‌هایی که برای به‌دست‌آوردن رتبه برتر در موتور جستجوی گوگل فعالیت می‌کنند افزایش پیدا می‌کند و این باعث می‌شود هزینه‌های آگهی و CPC افزایش پیدا کند.

اعتماد مشتری و مسدودکننده‌های تبلیغات

قطعاً افراد زیادی هستند که از نمایش تبلیغات در جستجوهای خود راضی نیستند و در حالت بدتر آن، به آنها اعتماد ندارند و تلاش می‌کنند که آنها را مسدود کنند؛ بنابراین تبلیغات  SEM را می‌توان در مقایسه با تکنیک‌های بازاریابی ورودی که نتایج جستجوی ارگانیک ایجاد می‌کند، کمتر قابل‌اعتماد دانست.

استراتژی‌های تحقیق کلمه کلیدی در SEM

هر استراتژی موفق در تبلیغات به شناسایی و خرید فضای تبلیغاتی از طریق یافتن مؤثرترین کلمات و عبارت‌های کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات ما بستگی دارد. استراتژی‌های تحقیقی کلمات کلیدی در SEM هدف کلمه کلیدی خواهد بود که از نظر بازاریابان دیجیتال مارکتینگ هدف جستجوگر نامیده می‌شود. هدف کلمه کلیدی به این اشاره می‌کند که کاربر در زمان جستجوی یک کلمه خاص چه اقداماتی را انجام می‌دهد. استراتژی‌های  SEM بر شناسایی و استفاده از کلمات کلیدی متمرکز هستند که احتمال بیشتری در سوق‌دادن کاربر به خرید را نشان می‌دهند.

تبلیغات گوگل با ادستیتو

جمع‌بندی

گرچه استفاده از SEO و SEM هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ اما بهترین راه این است که این دو را به‌صورت هم‌زمان به کار گیریم. یعنی سعی کنیم علاوه پرداخت هزینه برای تبلیغات کلیکی و خرید بالاترین بخش SERP، محتوایی را برای مخاطب آماده کنیم که بتواند نیاز خود را تنها با یک کلیک برطرف کند. با این کار علاوه بر اینکه مخاطب را به مشتری بالقوه خود تبدیل می‌کنیم، هزینه کمتری را برای آگهی و کلیک نیز پرداخت خواهیم کرد.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
آخرین مقالات ادستیتو
افزایش سرعت سایت | اهمیت بهینه‌سازی برای کاهش زمان لود

افزایش سرعت سایت | اهمیت بهینه‌سازی برای کاهش زمان لود

چه‌کارهایی برای افزایش سرعت سایت می‌توانیم انجام دهیم؟ به‌طورکلی، افزایش سرعت سایت یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر تجربه کاربری و رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارد. در این مقاله، به بررسی چندین راهکار برای بهترشدن سرعت سایت بعد از طراحی سایت پرداخته می‌شود. این راهکارها شامل بهینه‌سازی تصاویر، بهبود کد‌های سایت، استفاده […]

بیشتر بخوانید
شارژ اکانت گوگل ادز با ارز دیجیتال | روش‌های پرداخت تبلیغات آنلاین

شارژ اکانت گوگل ادز با ارز دیجیتال | روش‌های پرداخت تبلیغات آنلاین

نحوه استفاده و شارژ اکانت گوگل ادز با ارز دیجیتال گوگل ادز یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین است که توسط گوگل ارائه می‌شود. با استفاده از این پلتفرم، کسب‌وکارها می‌توانند تبلیغات گوگل خود را در صفحات جستجوی گوگل، سایت‌ها و برنامه‌های مختلف گوگل به نمایش بگذارند و به مخاطبان خود برسانند. در این مقاله […]

بیشتر بخوانید
بهبود تجربه کاربری در طراحی سایت | راهکارها و روش‌های مؤثر

بهبود تجربه کاربری در طراحی سایت | راهکارها و روش‌های مؤثر

چگونه می‌توانیم به بهبود تجربه کاربری در طراحی سایت بپردازیم؟ User Experience یا به‌اختصار (UX) در طراحی سایت یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت آن است. تجربه کاربری مؤثر، کاربران را به وب‌سایت جذب می‌کند و آن‌ها را در انجام اهداف موردنظرشان تشویق می‌کند. در این مقاله، به بررسی راهکارها و روش‌هایی برای بهبود تجربه کاربری […]

بیشتر بخوانید