صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

خط قرمزهای گوگل و انواع الگوریتم آن

به‌روزرسانی الگوریتم گوگل

خط قرمزهای گوگل و انواع الگوریتم آن

در مقاله خط قرمزهای گوگل و انواع الگوریتم آن به سراغ این موضوع می‌رویم که الگوریتم گوگل چگونه کار می‌کند و ۵ فاکتور کلیدی آن کدام‌اند؟

الگوریتم  سیستم پیچیده جستجوی گوگل به آن اجازه می‌دهد تا بهترین و کاربردی­ترین موضوعات در صفحات را برای یک جستجوی خاصی که کاربر انجام می‌دهد پیدا کند و بعد از اینکه آن را رتبه‌بندی کرد، برای او نمایش دهد. در واقع کل سیستم رتبه‌بندی به عوامل مختلفی مانند ارتباط صفحه، کیفیت محتوا و قابلیت استفاده از آن بستگی دارد که در این موضوع بسیار تأثیرگذار هستند.

الگوریتم جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟

در رابطه با این موضوع نیز عوامل زیادی وجود دارند که وارد عمل شوند. اما پنج حوزه اصلی در این خصوص وجود دارد که به صورت رسمی توسط گوگل فهرست شده‌اند. در این بخش از مقاله به بررسی این پنج حوزه و نتایجی که برای یک جستجوی خاص دارند می‌پردازیم و با هم خواهیم دید چگونه بر روی الگوریتم و کارکرد آن تأثیر می‌گذارند.

خط قرمزهای گوگل و انواع الگوریتم آن

خط قرمزهای گوگل و انواع الگوریتم آن

 

حوزه اول: یافتن انگیزه کاربر از جستجو

گوگل برای اینکه بتواند نتایج مرتبط را برای کاربر نشان دهد، اولین کاری که انجام می‌دهد این بوده که باید بفهمد کاربر دقیقاً به دنبال چه چیزی است و در واقع هدف او را از جستجو مشخص کند. برای این کار گوگل باید چیزهای مختلفی را درک و ارزیابی کند که در اینجا هر یک از آنها را به صورت مستقل بررسی می‌کنیم.

۱. معنی کلمات

اولین بخش این است که گوگل کاملاً درک کند کلمات استفاده شده در زبان طبیعی یا زبان عامه دقیقاً به چه معنا هستند.

۲. هدف کاربر از جستجو

گوگل در این بخش به دنبال این است که هدف کاربر را از کلمات جستجو شده پیدا کند. باید دقیقاً پی ببرد که کاربر به دنبال چه چیزی است آیا می‌خواهد تعریف و بررسی از یک موضوع را به دست بیاورد و یا به دنبال خرید یا یافتن یک وب‌سایت خواص است؟

۳. به محتوای جدید نیاز دارد یا ندارد؟

موردی که در اینجا وجود دارد این است که گوگل باید کاملاً درک کند که پرسش کاربر به زمان حساس است و نیاز به اطلاعات تازه دارد یا خیر؟ جواب این سؤال گاهی اوقات بسیار ساده است. در برخی موارد شخص از عبارت‌هایی استفاده می‌کند که به صورت همه جانبه منظور خود را واضح و کامل مشخص کرده یعنی معنا، هدف و زمان محتوا از نظر او کاملاً مشخص است. در مقابل این مواردی وجود دارد که شخص سؤال‌های جستجوی خود را به صورت عمومی در گوگل تایپ می‌کند. در این حالت پی بردن به منظور دقیق کاربر دشوار است. با این حال الگوریتم گوگل به صورتی برنامه­ریزی شده که می‌تواند بهترین نتایج را نشان دهد. البته انتخاب‌های دیگری را نیز برای کاربر نمایش می‌دهد تا به تعیین نتایج جستجوی او کمک کند.

مطالعه بیشتر: آخرین ترفند افزایش نرخ کلیک ارگانیک (CTR)

حوزه دوم: ارتباط صفحات

در مرحله دوم موتور جستجو باید صفحاتی که با عبارت جستجو شده کاربران مرتبط هستند را پیدا کند. به عبارت دیگر صفحاتی که به درخواست جستجوی کاربر بهترین پاسخ را می‌دهند برای او نمایش دهد. گوگل این کار را با کمک خزندگان خود در تمامی وب­سایت­ها و نمایه‌سازی­های منظم به تمامی وب‌سایت‌هایی که در نت وجود دارند همراه با تجزیه‌وتحلیل آن‌ها انجام می­دهد. البته در اینجا نقش اصلی را کلمات کلیدی ایفا می‌کند. اگر عبارت جستجو شده و عبارت‌های مرتبط با کلمات کلیدی که در جستجو وجود دارند یکسان باشند، احتمال اینکه صفحه برای کاربر مفید باشد زیاد است.

حوزه سوم: کیفیت محتوا

به خوبی می‌دانیم که میلیون‌ها صفحه برای هر عبارتی که توسط ما جستجو می‌شود وجود دارد؛ بنابراین گوگل باید محتواهای باکیفیت را میان آنها جدا کند و بر اساس اولویت‌بندی که وجود دارد برای ما نمایش دهد. یکی از عناصر کلیدی در الگوریتم گوگل که بسیار مهم بوده رنکینگ پیج یا pageRank است که کیفیت و کمیت لینک‌هایی را که به یک صفحه می‌رسند در نظر می‌گیرد.

کیفیت محتوا از نظر گوگل

رتبه صفحه گوگل

الگوریتم pageRank نباید با معیار رتبه صفحه که از نوار ابزار گوگل به آن دسترسی پیدا می‌کنیم اشتباه گرفته شود. الگوریتم pageRank یکی از الگوریتم‌هایی است که بخشی از سیستم رتبه‌بندی گوگل را تشکیل می‌دهد. این گزینه یک مقدار عددی است برای کمک به اولویت‌بندی نتایج جستجو، به هر صفحه اختصاص داده می‌شود.

این رتبه‌بندی بر اساس این فرض است که صفحات مهم‌تر احتمالاً بک‌لینک‌های بیشتری را نسبت به سایر وب‌سایت‌های دیگر دریافت می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع بیایید یک بار دیگر این بخش را با هم مرور کنیم. طبق آنچه گفته شد 3 عامل اصلی وجود دارد که بر رتبه‌بندی صفحه تأثیر می‌گذارد:

  1. تعداد بک‌لینک‌ها
  2. کیفیت صفحه پیونددهنده یا pageRank
  3. تعداد پیوندهای موجود در صفحه پیوند

 

به بیان ساده هرچه تعداد بک‌لینک‌های بیشتری را از صفحات با کیفیت بالا دریافت کنیم، این شانس را خواهیم داشت که گوگل صفحه ما را به عنوان یک صفحه با کیفیت بالا در نظر بگیرد. علاوه بر این گوگل از تعدادی الگوریتم هرزنامه نیز استفاده می‌کند تا صفحاتی را که با کیفیت پایین هستند، شناسایی کند. این صفحات معمولاً از تکنیک‌هایی با نام سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند.

قابلیت استفاده از صفحات در گوگل

حوزه چهارم: قابلیت استفاده از صفحات

بعد از پوشش‌دهی محتوا و کیفیت آن، گوگل به سراغ اطمینان یافتن از قابلیت‌های استفاده و کاربرپسند بودن محتوا خواهد رفت. این موضوع دارای جنبه‌های فنی خاصی است که از جمله آنها می‌توان به پاسخگویی صفحه، سرعت صفحه، ظاهر صحیح در همه مرورگرها و امنیت وب‌سایت اشاره کرد. گرچه این مورد وجود دارد که این موارد عوامل مهم‌تر در این خصوص نباشند اما مطمئناً زمانی که سایر عواملی مانند ارتباط و کیفیت در یک سطح باشند، در نظر گرفته می‌شوند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که خرابی و ایراداتی که در سایت وجود دارند نیز بر سئو و الگوریتم سایت تأثیر می‌گذارند. خوشبختانه گوگل به‌مرورزمان سیگنال‌های تجربه صفحه را در الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود اضافه کرد. به عنوان مثال، اصطلاح  Core Web Vitals، که مجموعه‌ای از معیارهای مربوط به سرعت، پاسخگویی و ثبات بصری است، در سال 2021 به عنوان سیگنال‌های رتبه‌بندی در الگوریتم گوگل گنجانده شد.

حوزه پنجم: زمینه و تنظیمات

حوزه آخری که گوگل در نظر دارد و از نظر اهمیت، البته به نظر ما، در جایگاه خاصی قرار دارد، زمینه و تنظیمات است. می‌دانیم که شرایط فردی و آنچه که ترجیح کاربر است به شدت نتایج جستجو جستجوی او در گوگل را تحت تاثیر قرار می­دهد.

  1. موقعیت مکانی کاربر
  2. تاریخچه جستجوها
  3. تنظیمات جستجو

از جمله مواردی هستند که در این موضوع می­توانند جستجوی کاربر را برای الگوریتم گوگل خاص کنند.

رتبه‌بندی‌های کیفیت جستجوی گوگل کدام است؟

علاوه بر الگوریتم‌ها و سیستم‌های ماشین لرنینگ مانند RankBrain ،گوگل از ورودی‌هایی به شکل بازخورد از افراد واقعی نیز استفاده می‌کند. شرکت گوگل هزاران کارمند خارجی را برای تعیین نرخ کیفیت جستجو، RS برای ارزیابی نتایج جستجوی واقعی و رتبه‌بندی کیفیت صفحات رتبه‌بندی شده  از سراسر دنیا استخدام می‌کند.

ذقت داشته باشید که این نوع رتبه­بندی مستقیماً روی رتبه­بندی صفحه یا سایت تاثیری ندارد. در مقابل رتبه­بندی­هایی وجود دارد که به الگوریتم گوگل کمک می­کند تا میزان عملکرد سیستم‌ها برای ارائه­ی محتوای خوب را اندازه‌گیری کنند؛ بنابراین افرادی که تحت عنوان ارزیابی‌کنندگان کیفیت فعالیت دارند مستقیماً بر نتایج و رتبه‌بندی­ها تأثیر نمی‌گذارند بلکه تنها داده‌های جمع‌آوری‌شده از افراد رتبه دهنده را برای بهبود الگوریتم گوگل استفاده خواهند شد.

به‌روزرسانی الگوریتم گوگل

به طور کلی می‌توان به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل را به دو دسته تقسیم کرد

  1. به‌روزرسانی‌های جزئی
  2. به‌روزرسانی‌های اصلی

گوگل برای به روز بودن در تمامی زمان‌ها و ارائه سرویس با کیفیت به کاربران اغلب الگوریتم خود را تغییر می‌دهد. منظور ما از اغلب چندین بار در روز است و برخی از این تغییرات آن‌قدر کوچک هستند که ما متوجه آنها نمی‌شویم. علاوه بر این به‌روزرسانی‌های کوچک، Google  در هر سال چند به‌روزرسانی الگوریتم اصلی را ارائه می‌کند که معمولاً سروصدای زیادی را در جامعه سئو ایجاد می‌کنند!

به‌روزرسانی الگوریتم گوگل

به‌روزرسانی الگوریتم گوگل

حرف آخر

به عنوان افرادی که مدام با گوگل سروکار داریم حتماً می‌پرسیم اگر با به‌روزرسانی الگوریتم گوگل مواجه شدیم چه باید کرد؟ بعد از ارائه هر به‌روزرسانی از گوگل بهتر است که چند روزی را صبر کنیم و هیچ کاری انجام ندهیم. این کار از ایجاد ضررهای احتمالی که ممکن است روی روند کار وب‌سایت ما مؤثر باشد، جلوگیری می‌کند. در کنار این موضوع می‌توانیم به منابع قابل‌اعتماد تکیه کنیم. صبر کنیم تا متخصصان این حوزه تجزیه‌وتحلیل‌های لازمه را روی موضوع جدید انجام دهند و بعد با توجه به نظریات آنها کار را پیش ببریم. در آخر، اگر متوجه شدیم که مشکلی در وب‌سایت ما وجود دارد که ممکن است دلیل افت رتبه باشد، وقت آن رسیده است که آن را برطرف کنیم یا شاید کل استراتژی سئوی خود را مجدداً در نظر بگیریم. با این حال اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید ادستیتو در کنار شما است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات ادستیتو
اهمیت و کاربرد رنگ‌ها در طراحی ‌سایت | انتخاب تنالیته رنگی مناسب از نظر روان‌شناسی

اهمیت و کاربرد رنگ‌ها در طراحی ‌سایت | انتخاب تنالیته رنگی مناسب از نظر روان‌شناسی

اولین نکته در نظر کاربران یک وب‌سایت، ظاهر و طراحی بصری آن است یکی از حساس‌ترین مراحل طراحی سایت، انتخاب تنالیته رنگی یا همان رنگ‌بندی صفحات سایت است. زیرا رنگ‌ها به شکل مستقیم بر روی احساسات و هیجانات کاربران تأثیر دارند و در صورتی که بدون درنظرگرفتن مباحث روان‌شناسی رنگ انتخاب شوند، می‌توانند تمامی زحمات […]

بیشتر بخوانید
داشتن چند حساب گوگل ادز | راهنمایی برای داشتن چندین اکانت گوگل ادز

داشتن چند حساب گوگل ادز | راهنمایی برای داشتن چندین اکانت گوگل ادز

نحوه داشتن چند حساب گوگل ادز در دنیای امروزی، بسیاری از افراد و شرکت‌ها نیاز به مدیریت چندین حساب گوگل ادز برای تبلیغ در گوگل دارند. اما آیا داشتن چند حساب ادز امکان دارد؟ اگر بله چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ در این مقاله به بررسی این موضوع که می‌پردازیم و راهنمایی‌هایی برای […]

بیشتر بخوانید
اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت | چرا باید به UX توجه کنیم؟

اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت | چرا باید به UX توجه کنیم؟

اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت و نکاتی که به بهبود UX کمک می‌کنند با رشد روزافزون تعداد کاربران اینترنت و افزایش رقابت در فضای آنلاین، توجه به تجر‌به کاربری به‌عنوان یک عامل اساسی در طراحی سایت بیش‌ازپیش مهم شده است. تجر‌به کاربری، شامل تمام تعاملات، احساسات و واکنش‌هایی است که کاربر در هنگام استفاده […]

بیشتر بخوانید