صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

آنالیتیکس و تگ منیجر به شما برای ساخت Goal کمک می‌کنند

ساخت گل در آنالیتیکس

هدف‌ها (Goals) و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) از جمله مهم‌ترین معیارها در استراتژی بازاریابی دیجیتال هستند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند بتوانید تاثیر اقدامات خود را اندازه‌گیری و بررسی کنید. سپس می‌توانید با استفاده از نتایج به‌دست آمده در مورد ادامه، تعدیل یا تغییر اقدامات بازاریابی و فنی تصمیم‌گیری کنید. یکی از راه‌های دستیابی به این اهداف، ساخت Goal روی آنالیتیکس با کمک تگ منیجر است که در این مطلب از ادستیتو (نماینده رسمی تبلیغ در گوگل در ایران) با این روش آشنا خواهیم شد.

ساخت گل در آنالیتیکس 10

تعیین هدف یا ساخت Goal در آنالیتیکس چیست؟

هدف (Goal) در گوگل آنالیتیکس(goal in analytics)، به‌معنای اندازه‌گیری تعامل مخاطبان با وب‌سایت شما است. البته نوع این تعامل بر اساس نیازهای کسب‌وکار و اقدامات بازاریابی شما تعیین می‌شود. همچنین کمپانی گوگل، هدف را این‌گونه تعریف کرده است: «یک اقدام مورد انتظار و انجام شده توسط کاربران اینترنت در سایت شما که از آن با نام تبدیل یاد می‌کنیم و اقدامی است که به موفقیت کسب‌وکار شما کمک می‌کند.»

مقالات مرتبط با بازاریابی دیجیتال
فرمول تبدیل به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ایی سه روش تجربی برای تست تبلیغات ریسپانسیو گوگل
نصب گوگل آنالیتیکس 4 در کنار آنالیتیکس یونیورسال آموزش پارک دامین در تبلیغات گوگل ادز

اهمیت ساخت Goal روی آنالیتیکس

صاحبان کسب‌وکار و مدیران بازاریابی از اهداف برای ردیابی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دستیابی بازدیدکننده سایت به آن تعامل استفاده می‌کنند. در واقع اهمیت اهداف در مشاهده بهتر جریان ترافیک در وب‌سایت شما است. هرچه بیشتر در مورد ترافیک سایت خود بدانید، پیشرفت‌های بیشتری می‌توانید ایجاد کنید و با این بهبودها، نرخ بازگشت سرمایه بیشتری در کسب‌وکار خود خواهید داشت.

ساخت گل در آنالیتیکس 20

چگونگی ساخت Goal روی آنالیتیکس

از روش تعیین هدف روی آنالیتیکس در مواقع گوناگونی می‌توان استفاده کرد. برای مثال ممکن است در یک فروشگاه آنلاین بخواهید میزان خرید از سایت را اندازه‌گیری کنید؛ یا ممکن است بخواهید در یک نرم‌افزار موبایلی، میزان تکمیل سطوح بازی را توسط گیمرها بسنجید. همچنین می‌توان از تعیین هدف برای بررسی میزان دریافت فرم اطلاعات تماس استفاده کنید. در هر صورت باید با این چهار نوع هدف آشنا باشید تا بتوانید از هر کدام از آن‌ها متناسب با نیازهای خود استفاده کنید.

کاربرد گوگل آنالیتیکس قسمت اول کاربرد گوگل آنالیتیکس قسمت دوم

انواع اهداف در آنالیتیکس عبارتند از:

  • Destination: مناسب برای رصد نمای پیج یا صفحه به‌عنوان تبدیل
  • Duration: برای بررسی زمانی که کاربر در صفحه‌ای از سایت شما حضور دارد
  • Pages/Screens per session: بررسی میزان بازدید از صفحات سایت
  • Event: مناسب برای بررسی تراکنش‌ها و اقدامات بازدیدکنندگان

نکته: سه هدف اول به‌راحتی در گوگل آنالیتیکس قابل تنظیم هستند. اما برای تعیین هدف چهارم یا بررسی رویدادها بهترین روش، استفاده از ابزار تگ منیجر (Google Tag Manager) است.

ساخت گل در آنالیتیکس 30

چگونگی انتقال رویدادها از تگ منیجر به آنالیتیکس

گوگل تگ منیجر ابزاری کاربردی برای مدیریت تگ‌ها در سایت است. تگ‌ها نیز تکه کدهایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان اطلاعات را در سایت جمع‌آوری کرد و یا برخی کارها را انجام داد. برای رصد رویدادها و هدف قرار دادن آن‌ها در آنالیتیکس می‌توانید از تگ منیجر استفاده کنید و نخستین اقدام برای این دستیابی به این هدف، انتقال رویدادها از تگ منیجر به آنالیتیکس است. با این روش می‌توانید بدون نیاز به کدنویسی و کارهای پیچیده، رویداد را در آنالیتیکس، هدف قرار دهید.

برای انجام این کار، این مراحل را دنبال کنید:

  • به گوگل تگ منیجر بروید (https://tagmanager.google.com/)
  • یک تگ جدید متناسب با هدف رویداد خود ایجاد کنید
  • نوع Google Analytics – Universal Analytics را انتخاب کنید
  • گزینه Event را در حالت نوع رصد (Track Type) قرار دهید
  • دسته (لازم) یا Category (Required) نامی است که به گروهی از اهداف که می‌خواهید ردیابی کنید، می‌دهید
  • اقدام (لازم) یا Action (Required) نوع تعاملی است که مدنظر قرار می‌دهید، مانند ارسال فرم
  • برچسب (اختیاری) یا Label (Optional) به شما امکان می‌دهد مشخص کنید که رویداد مربوط به چه چیزی (یا اقدامی) است، مانند کلیک بر روی منو
  • اگر می‌خواهید یک مقدار عددی مشخص کنید، می‌توان از مقدار (اختیاری) یا Value (Optional) استفاده کنید

ساخت گل در آنالیتیکس 50

تعیین Trigger برای ساخت Goal روی آنالیتیکس

بعد از انجام مراحل بخش قبل، نوبت به این می‌رسد که تعیین کنید چه نوع تعاملی با کاربر، باعث این رویداد می‌شود. در این زمان می‌توانید از Trigger استفاده کنید. Trigger به شما کمک می‌کند داده‌های جمع‌آوری شده در مورد یک تعامل یا اقدام خاص را از تگ منیجر به آنالیتیکس ارسال کنید.

برخی از انواع Triggerها عبارتند از:

  • بازدیدهای صفحه (Page Views)
  • کلیک‌ها (Clicks)
  • تعامل کاربر (User Engagement)
  • تغییرات تاریخچه (History Changes)
  • موارد سفارشی و قابل طراحی با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی
گوگل آنالیتیکس چیست ؟ نصب گوگل آنالیتیکس 4 در کنار آنالیتیکس یونیورسال

ساخت گل در آنالیتیکس 40

تعیین متغیرهای داخلی در گوگل تگ منیجر

در این زمان نوبت به تعیین متغیرهای داخلی در گوگل تگ منیجر می‌رسد. برای فعال کردن متغیرهای داخلی (Built-In Variables) ابتدا روی متغیرها (Variables) کلیک کنید. سپس Configure را انتخاب کنید و در نهایت گزینه Built-In Variables را انتخاب کنید.

تنظیم اهداف رویداد در آنالیتیکس

یکی از مزایای تگ منیجر این است که رویدادها را بدون هیچ‌گونه توسعه و تغییر به گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کند. از آنجا که ما تگ را پیکربندی کرده‌ایم و آن را در وب سایت منتشر کرده‌ایم، هر بار که کاربر اقدام مورد نظر ما مانند کلیک روی یک پیوند را انجام دهد، آنالیتیکس، اطلاعات رویدادها را دریافت می‌کند. بنابراین اگر وارد بخش Behavior / Events شوید، این اطلاعات را مشاهده خواهید کرد.

نکته پایانی این که برای ثبت و تنظیم اهداف دیگر نیز در آنالیتیکس می‌توانید وارد بخش Admin > Goals شوید و اهداف را متناسب با نیازهای اطلاعاتی خود تنظیم کنید. در این روش دیگر نیازی به تگ منیجر ندارید و فقط کافی است از طریق فیلدها و گزینه‌ها اهداف دیگر را سفارشی کنید.

تبلیغات گوگل ادستیتو

رصد رویدادها؛ یکی از نتایج ساخت Goal روی آنالیتیکس

همان‌طور که دیدیم یکی از مهم‌ترین اهداف قابل تنظیم در آنالیتیکس، رویدادها هستند. بنابراین شما با استفاده از ساخت تگ‌ها روی تگ منیجر و ارسال آن‌ها به آنالیتیکس می‌توانید رصد رویداد (Event tracking) را انجام دهید. رصد یا ردیابی رویداد علاوه‌بر اطلاعات مرتبط با ترافیک سایت می‌توانید به شما نشان دهد که در زمان حضور بازدیدکنندگان در سایت شما چه اتفاقی می‌افتد و آن‌ها چه کارهایی را انجام می‌دهند تا از مجموعه این اطلاعات بتوانید در مورد اقدامات بازاریابی و تبلیغات خود و بهینه‌سازی‌های مورد نیاز تصمیم‌گیری کنید.

از سوی دیگر در صورتی که نیاز به بهینه‌سازی تبلیغات کلیکی خود داشته باشید ما در مجموعه ادستیتو امکانات و ابزارهای لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم. ادستیتو به‌عنوان یکی از پارتنرهای گوگل ادز در ایران ارائه دهنده برترین خدمات گوگل ادز به کسب‌وکارهای ایرانی است.

 

دسترسی سریع به مقاله
https://tinyurl.com/hnhbf4ep https://rizy.ir/agk6M
https://is.gd/lzfsYz http://gg.gg/12uara

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات ادستیتو
ترکیب پروموشن تبلیغات تصویری با پیشنهادهای ویژه گوگل ادز | بهترین راهکارهای موجود

ترکیب پروموشن تبلیغات تصویری با پیشنهادهای ویژه گوگل ادز | بهترین راهکارهای موجود

رشد فروش با ترکیب پروموشن تبلیغات تصویری با پیشنهادهای ویژه گوگل ادز شما می‌توانید با استفاده از پروموشن تبلیغات تصویری کمپین خود را بهتر کنید تا مخاطبان درک بهتری از خدمات و محصولات شما در تبلیغات گوگل پیدا کنند. معمولاً پروموشن تبلیغات تصویری در پایین آگهی ‌نمایش داده می‌شود تا کاربر به‌راحتی آن را مشاهده […]

بیشتر بخوانید
تبلیغات گوگل برای بهبود آگاهی برند و افزایش فروش | استفاده از ترفندهای اثبات‌شده

تبلیغات گوگل برای بهبود آگاهی برند و افزایش فروش | استفاده از ترفندهای اثبات‌شده

چطور تبلیغات گوگل می‌تواند برای بهبود آگاهی برند و افزایش فروش مؤثر واقع شود؟ هدف اصلی بازاریابی افزایش آگاهی برند است و باید بخشی از فرایند تصمیم‌گیری مصرف‌کننده را تحت‌تأثیر قرار دهد. هر قدر هم جذابیت محتوا و کمپین‌های خود را افزایش دهید، ولی اگر آگهی شما پیش چشم مخاطبان بیشتری قرار نگیرد، فعالیت‌های بازاریابی […]

بیشتر بخوانید
مزایای پریمیر پارتنر گوگل | چگونه می‌توانید به خدمات گوگل دسترسی انحصاری داشته باشید؟

مزایای پریمیر پارتنر گوگل | چگونه می‌توانید به خدمات گوگل دسترسی انحصاری داشته باشید؟

مزایای پریمیر پارتنر گوگل راه رسیدن به سود بیشتر را برای شما هموار می‌کنند دنیای بازاریابی جستجوی پولی در چند سال اخیر به‌شدت تغییر کرده است و گوگل ادز یکی از کاتالیزورهای کلیدی برای این تغییر بوده است. مصرف‌کنندگانی که قبل از بازدید از فروشگاه، روی آگهی گوگل کلیک می‌کنند، 27 درصد بیشتر احتمال دارد […]

بیشتر بخوانید