صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

ردیابی درآمد با کمک گوگل آنالیتیکس (قسمت اول)

ردیابی درآمد با کمک گوگل آنالیتیکس

گرچه از نظر برخی دیجیتال مارکترها معیارهای ترافیک و تبدیل، نشان‌دهنده موفقیت کمپین است؛ اما بازاریابان با کمک گوگل آنالیتکس، در خصوص نیاز به اثبات و بهبود نرخ بازگشت سرمایه یا ROI  بازاریابی موفقیت بیشتری خواهند داشت. در اصل کلید تصمیم‌گیری هوشمندانه و درک بازگشت سرمایه برای شرکت‌ها و افراد، ردیابی درآمد حاصل از بازاریابی است.

کدام شرکتی را دیده‌اید که بخواهد پولش را در یک کمپین بازاریابی سرمایه‌گذاری کند که بازدهی نداشته باشد؟ بنابراین چه به‌عنوان صاحب شرکت و چه بازاریاب دیجیتالی، باید به سراغ ردیابی درآمد با کمک گوگل آنالیتیکس بروید. برای دانستن اینکه چرا و چگونه این کار را انجام دهید، در این مقاله از ادستیتو (نماینده رسمی تبلیغات در گوگل) را تا انتها بخوانید و بعد از آن تصمیمات بهتری را در مورد خرج‌کردن بودجه خود در نظر بگیرید.

ردیابی درآمد در گوگل آنالیتیکس چیست؟

موردی که موردنیاز اکثر بازاریابان حوزه دیجیتال مارکتینگ (Digital marketers) بوده، این است که استفاده صحیح و اصولی از گوگل آنالیتیکس را به‌عنوان یک کمک ابزار در کنار خود بسیار واجب است؛ به همین منظور بیشتر به سراغ استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌روند و به کمک آن کارها و درآمد خود را مدیریت می‌کنند. از طرفی ردیابی درآمد با کمک گوگل آنالیتیکس این امکان را فراهم می‌کند که کانال‌های بازاریابی، صفحات فرود و کلمات کلیدی که بیشترین ارزش را برای کمپین و کسب‌وکار دارند، شناسایی شوند.

 

بیشتر بخوانیم و بیشتر یاد بگیریم
بهبود نرخ بازگشت سرمایهROI دردیجیتال مارکتینگ گوگل آنالیتیکس چیست ؟
نصب گوگل آنالیتیکس 4 در کنار آنالیتیکس یونیورسال روش‌های دیجیتال مارکتینگ

 

کاری که شما باید انجام دهید، این است که به‌جای تمرکز بر معیارهایی مانند CPC (هزینه به‌ازای هر کلیک) یا CPL ها، معیارهای معناداری مانند CPA (هزینه به‌ازای هر خرید) و ROAS (بازده هزینه‌های تبلیغاتی) را به کمک گوگل آنالیتیکس افزایش دهید و سپس اندازه‌گیری کنید. به این صورت دید دقیق‌تری از بازگشت سرمایه خود می‌توانید داشته باشید.

چگونه درآمد را در گوگل آنالیتیکس ردیابی کنیم؟

ردیابی درآمد در گوگل آنالیتیکس برای بسیاری از بازاریابان امری ضروری است؛ اگرچه در اول کار، راه‌اندازی آن ممکن است دشوار به نظر برسد. برای همین امر مهم راه‌اندازی، در قسمت اول این مقاله با کمک یکدیگر نگاهی به روش‌های مختلف ردیابی درآمد بازاریابی در گوگل آنالیتیکس می‌اندازیم که برای شروع کار می‌تواند مفید باشد و در قسمت دوم مقاله به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

ردیابی درآمد از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک در Universal Analytics

برای تجارت‌های الکترونیکی، به‌راحتی می‌توان ردیابی درآمد با کمک گوگل آنالیتیکس را انجام داد. با واردکردن تعدادی کد در بخش خرید سایت می‌توان فهمید که کدام یک از تاکتیک‌های بازاریابی بیشترین فروش را دارند؛ بنابراین با چیزی که گفته شد، زحمت این بخش از کار به دوش توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان محترم شرکت شما است.

روش فعال‌سازی

برای فعال‌سازی و ردیابی درآمد در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی، بعد از ورود به گوگل آنالیتیکس باید وارد بخش تنظیمات شوید و گزینه Admin را انتخاب کنید. بعد از آن در قسمت View، روی گزینه eCommerce settings کلیک کنید. در اینجا گزینه‌های موجود در eCommerce setup را در حالت ON قرار دهید و SAVE را بزنید. در تنظیمات پیشرفته تجارت الکترونیک، ON را انتخاب کنید و روی SAVE کلیک کنید.

هنگامی که این تغییرات را انجام دادید، گوگل آنالیتیکس برای داده‌هایی که برای گزارش‌نویسی ارسال می‌کنید آماده اجرای ردیابی تجارت الکترونیک خواهد بود. بعد از آن باید به سری به developer section of Google Analytics  بزنید. در اینجا می‌توانید کدهای مناسب را برای واردکردن در بخش Thank Page خود دریافت کنید. برای ارسال داده‌های تراکنش و درآمد در Google Analytics نیاز است که قبل از هر چیز این کدها نصب شوند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که اکنون بسیاری از پلتفرم‌های خرید معتبر افزونه‌های داخلی دارند که به شما امکان می‌دهد تجارت الکترونیک و ردیابی درآمد را در Google Analytics به طور خودکار فعال کنید. پس ما به شما توصیه می‌کنیم که پیش از واردکردن کدها دریافت شده در بخش قبل، قسمت خرید سیستم خود را برای احتمال‌داشتن این بخش به‌درستی بررسی کنید. در مرحله آخر هم باید زحمت بکشید و کد را با سبد خرید سایت خود ادغام کنید و به سراغ گوگل آنالیتیکس بروید.

آخرین مقالات دانشنامه تبلیغات گوگل
بازاریابی B2B و گوگل ادز 5 مهارت مورد نیاز بازاریابان دیجیتال
قوانین تبلیغات گوگل انواع گواهی نامه و مدرک تبلیغات گوگل

ردیابی درآمد از وب‌سایت‌های غیر تجارت الکترونیک

اگر از طریق سایت خودفروش ندارید، این بخش مختص به شما است. اولین کار این است که در Google Analytics   باید موارد ارزشمند خود را تعیین کنید. یعنی سعی کنید تا درک بهتری از کانال‌های بازاریابی، کلمات کلیدی و صفحات فرود سایت خود به دست آورید. اما در اینجا نکاتی وجود دارد که پیش از هر چیز باید به آنها توجه داشته باشید.

  • اول اینکه، مقادیری که موردنظر قرار داده‌اید، مقادیر ثابتی هستند. با یک مثال راحت‌تر این موضوع قابل‌فهم می‌شود. فرض کنید که شما ارزشی که در اینجا مدنظر داریم را 100 در نظر گرفته‌اید. بعد از اینکه کاربر وارد سایت شما می‌شود، با هر اقدامی که انجام می‌دهد،Google Analytics این مقدار را اندازه‌گیری می‌کند که این میزان برای هر ارزشی که شما در نظر دارید متفاوت خواهید بود.

  • و دوم اینکه این مقادیری که تعیین می‌کنید، همیشه همان مقدار اول که تعیین کرده‌اید، هستند. یعنی به‌صورت خودکار به‌روزرسانی نمی‌شوند یا بر اساس تنظیماتی که در وب‌سایت خود اعمال می‌کنید، به‌صورت فعال تغییر نمی‌کنند. پس کاملاً توجه داشته باشید که چه ارزشی به آنها می‌دهید. چون راه برگشتی برای تصحیح‌کردن ندارید!

با هر چه گفته شد؛ اما راه دیگری هم برای ردیابی درآمد با کمک گوگل آنالیتیکس وجود دارد. این راه چه آنلاین و چه آفلاین قابلیت ردیابی را به شما خواهد داد. با ما همراه باشید که به‌زودی به آن خواهیم پرداخت.

خب! برای این کار ابتدا به سراغ اکانت Google Analytics خود بروید و وارد بخش Admin شوید. در اینجا باید Goals را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید یک هدف تازه ایجاد کنید باید روی Goal+ کلیک کنید. برای تغییر هدف‌های قبلی هم می‌توانید از گزینه edit استفاده کنید. در بخش جزئیات هدف می‌توانید ارزشی که می‌خواهید به آن دهید را تعیین کنید و در پایان بعد از ذخیره تغییرات از آن خارج شوید. با کمک این کار می‌توان به‌راحتی ردیابی درآمد با کمک گوگل آنالیتیکس را انجام داد.

 

تبلیغات گوگل با ادستیتو

 

جمع‌بندی

استفاده از گوگل آنالیتکس به‌عنوان یک کمک ابزار در کنار تمام بازاریابان دیجیتال یک نیاز اساسی و مهم بوده و اهمیت این ابزار از هیچ‌کس پوشیده نیست، در مقاله بعدی بیشتر به اهمیت این موضوع و روش بررسی این ابزار خواهیم پرداخت.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات ادستیتو
ترکیب پروموشن تبلیغات تصویری با پیشنهادهای ویژه گوگل ادز | بهترین راهکارهای موجود

ترکیب پروموشن تبلیغات تصویری با پیشنهادهای ویژه گوگل ادز | بهترین راهکارهای موجود

رشد فروش با ترکیب پروموشن تبلیغات تصویری با پیشنهادهای ویژه گوگل ادز شما می‌توانید با استفاده از پروموشن تبلیغات تصویری کمپین خود را بهتر کنید تا مخاطبان درک بهتری از خدمات و محصولات شما در تبلیغات گوگل پیدا کنند. معمولاً پروموشن تبلیغات تصویری در پایین آگهی ‌نمایش داده می‌شود تا کاربر به‌راحتی آن را مشاهده […]

بیشتر بخوانید
تبلیغات گوگل برای بهبود آگاهی برند و افزایش فروش | استفاده از ترفندهای اثبات‌شده

تبلیغات گوگل برای بهبود آگاهی برند و افزایش فروش | استفاده از ترفندهای اثبات‌شده

چطور تبلیغات گوگل می‌تواند برای بهبود آگاهی برند و افزایش فروش مؤثر واقع شود؟ هدف اصلی بازاریابی افزایش آگاهی برند است و باید بخشی از فرایند تصمیم‌گیری مصرف‌کننده را تحت‌تأثیر قرار دهد. هر قدر هم جذابیت محتوا و کمپین‌های خود را افزایش دهید، ولی اگر آگهی شما پیش چشم مخاطبان بیشتری قرار نگیرد، فعالیت‌های بازاریابی […]

بیشتر بخوانید
مزایای پریمیر پارتنر گوگل | چگونه می‌توانید به خدمات گوگل دسترسی انحصاری داشته باشید؟

مزایای پریمیر پارتنر گوگل | چگونه می‌توانید به خدمات گوگل دسترسی انحصاری داشته باشید؟

مزایای پریمیر پارتنر گوگل راه رسیدن به سود بیشتر را برای شما هموار می‌کنند دنیای بازاریابی جستجوی پولی در چند سال اخیر به‌شدت تغییر کرده است و گوگل ادز یکی از کاتالیزورهای کلیدی برای این تغییر بوده است. مصرف‌کنندگانی که قبل از بازدید از فروشگاه، روی آگهی گوگل کلیک می‌کنند، 27 درصد بیشتر احتمال دارد […]

بیشتر بخوانید