صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

بازاریابی B2B و گوگل ادز

b2b_marketing_google_ads

در بازاریابی B2B  تولید لید (سرنخ یا مشتری!) مهم‌ترین مرحله در پایپ فروش و بازاریابی است. بیش از ۹۰ درصد بازاریابان می‌دانند که تکنیک‌های زیادی وجود دارد که منجر به ایجاد یک استراتژی برای تولید لید قوی و ماندگار می‌شوند. اما مهم‌ترین آن‌ها تبلیغات در موتور‌های جستجو مخصوصاً موتور جستجوی گوگل یا تبلیغات گوگل است. زمانی که شخصی برای خرید خدمات و یا کالاهای ما وجود نداشته باشد و حتی زمینه‌ای برای انجام بازاریابی محصولاتمان در اختیار نباشد، فروش برند ما به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. طبق نظریه جمعی رهبران بازاریابی، ایجاد کاریز فروش یا همان پایپ لاین فروش، مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن برای یک بازاریابی است؛ بنابراین اگر می‌خواهید پایپ لاین فروش خود را ایجاد کنید نیاز به لید یا سرنخ خواهید داشت.

اگر دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، خواهیم فهمید که احتمالاً به همین دلیل است که هزاران نکته، راهنما و استراتژی وجود دارد که می‌گویند چگونه برای کسب‌وکار B2B خود سرنخ بیشتری ایجاد کنیم.

اغلب ما تمرکز خود را بر روی استراتژی‌هایی قرار می‌دهیم که به‌صورت آهنربا عمل می‌کنند؛ مانند ترافیکی که به هر دلیلی پیش‌ازاین به سایت ما سرازیر می‌شد! استفاده از تبلیغات گوگل ادز برای دستیابی به لید بیشتر یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین آهنربا‌هایی است که می‌توانید به سراغ آن برویم. در این مقاله این موضوع را به ساده‌ترین صورت ممکن بررسی می‌کنیم.

آیا استفاده از گوگل ادز واقعاً برای بازاریابی B2B مؤثر است؟

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا برای به‌دست‌آوردن سرنخ‌های جدید هزینه می‌کنیم درحالی‌که می‌توانیم آن‌ها را به‌صورت رایگان دریافت کنیم؟ جواب این سؤال این است که ما در زمانی که می‌خواهیم به لید‌های باکیفیت‌تری دست پیدا کنیم می‌دانیم که نیاز به پرداخت هزینه داریم. در واقع هر چیز باکیفیت‌تری هزینه بیشتری هم دارد و همه ما این موضوع را به‌خوبی می‌دانیم.

هدف از بیان سؤال بالا این است که به شما بگویم تبلیغات گوگل ادز برای جمع‌آوری سرنخ‌های باکیفیت و هزینه بالا به‌خوبی به شما کمک می‌کند! بهتر است بدانید زمانی که به مرحله تولید لید می‌رسیم، بیشتر بازاریابان B2B به سراغ همان روش‌های کلیشه‌ای مانند ارتقا محتوا می‌روند. گرچه برخی از این استراتژی‌ها می‌تواند کارساز باشد؛ اما اغلب آن‌ها لید‌های بیشتر باکیفیت کمتر را در پایپ فروش قرار می‌دهند.

بازاریابی ویدئویی با 3 روش طلایی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
پروداکت مارکتینگ، یا بازاریابی محصول بازاریابی هوش مصنوعی

اگر تبلیغات گوگل را به‌عنوان یک کلید برای موفقیت در تولید لید‌های باکیفیت انتخاب کنیم باید از کلمات کلیدی مناسب و سایر ویژگی‌هایی که گوگل ادز ارائه می‌دهد نهایت بهره را ببریم. گوگل ادز این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد که هم به جستجوی موتور گوگل و هم به تبلیغات دسترسی داشته باشیم. این جمله در ظاهر کمی گنگ به نظر می‌رسد؛ اما مفهوم کلی آن این است برای تولید سرنخ یالید به‌جای تمرکز روی سایت رقبا باید بر روی تبلیغاتی که در موتور جستجو هستند و در نتایج جستجو گوگل، نمایش داده می‌شوند متمرکز شویم.

چگونه مخاطب B۲B را در گوگل ادز هدف قرار دهیم؟

۱_ کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم

هدف قراردادن کلمات کلیدی مناسب می‌تواند؛ مانند یک سفر طولانی برای بازاریابان دیجیتال مارکتینگ باشد. اغلب بازاریابان B2B باهدف قراردادن کلمه‌های کلیدی اصلی مثل اسم برند خود این کار را شروع می‌کنند و جالب این است که اکثر آن‌ها این کلمات کلیدی را در همان مسیر و همان جای سابق رها می‌کند.

مهم‌ترین کاری که در انتخاب کلمه کلیدی مناسب انجام می‌دهید این است که به‌جای هدف قراردادن یک کلمه کلیدی اصلی یک عبارت طولانی‌تر یا همان کلمات کلیدی طولانی‌تر را انتخاب کنید که نشان‌دهنده قصد خرید بالا یا فروش بالا باشند. این کار باعث می‌شود تا مخاطب در مسیر حرکت خود در قیف فروش به بخش تبدیل نزدیک‌تر شود.

بهتر است هرچند هفته یکبار داده‌های خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که برای ردیابی لید مناسب بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کرده‌اید و سعی کنید که نتایج موردنظر خود را با نتایج به‌دست‌آمده مقایسه کنید. در اینجا می‌توانید در صورت لزوم کلمه کلیدی موردنظر خود را تغییر دهید کلمه کلیدی که هدف بالاتر و مناسب‌تری با تجارت شما دارد را پیدا کنید.

خدمات ادستیتو در زمینه تبلیغات گوگل 
اکانت اختصاصی گوگل ادز ادستیتو اکانت مدیریت شده گوگل ادز ادستیتو

۲_ ایجاد یک کمپین هدف مناسب

بعد از انتخاب کلمه کلیدی وارد حساب گوگل ادز خود شوید. در مرحله بعد باید کمپین خود را راه‌اندازی کنیم. در این قسمت اولین سؤالی که گوگل از شما می‌پرسد این است که هدف اصلی تبلیغات شما چیست؟ چیزی که باید در نظر بگیریم این است که گوگل برای تعیین مناسب‌ترین کمپین به کسب‌وکارها نگاه می‌کنند؛ بنابراین ممکن است شما برای راه‌اندازی کمپین خود گزینه‌های متفاوتی را در نظر گرفته باشید. رایج‌ترین اهدافی که برای راه‌اندازی کمپین در گوگل ادز در نظر گرفته می‌شوند در زیر قرار داده شده‌اند.

۱. آگاهی از برند

۲. تبدیل بیشتر

۳. ترافیک بیشتر

3 دعوت به بازدید از نمایشگاه و غیره

ما باید گزینه‌ای را انتخاب کنیم که برای کمپین تولید سرنخ ما منطقی‌تر به نظر بیاید. برای مثال به‌تازگی یک نرم‌افزار طراحی کرده‌ایم و می‌خواهیم نسخه دموی آن را منتشر کنیم در اینجا باید گزینه مربوط به ارائه دمو را انتخاب کنیم. یا بر فرض مثال می‌خواهیم ترافیکی را به سمت وبینار در حال برگزاری هدایت کنیم پس باید گزینه ترافیک را انتخاب می‌کنیم.

نکته مهمی که دررابطه‌با گوگل ادز و کمپین‌های آن وجود دارد این است که شما می‌توانید هرچند کمپینی که می‌خواهید اجرا کنید؛ بنابراین اگر مطمئن نیستید که کدام یک از گزینه‌ها برای هدف شما مناسب‌تر است، به‌راحتی می‌توانید به سراغ یک کمپین دیگر بروید.

4 انتخاب مناسب نوع تبلیغ

این بخش یک بخش کاملاً پیچیده است! انواع مختلفی از تبلیغات وجود دارد که اگر با تبلیغات گوگل آشنایی زیادی نداشته باشید، کمی سخت خواهد بود.

در بازاریابی B2B مؤثرترین نوع تبلیغات، تبلیغات داینامیک یا پویا هستند که به‌صورت خودکار و با جمع‌آوری داده‌هایی که از وب‌سایت شما به دست می‌آیند، ایجاد می‌شوند؛ بنابراین در اینجا باید مطمئن شوید که سایت شما به‌خوبی بهینه‌سازی شده و گوگل می‌تواند به آنچه که نیاز دارد، در آن دست پیدا کند. نوع دیگر تبلیغات، تبلیغات متنی است. رایج‌ترین نوع تبلیغاتی که همه ما می‌شناسیم! این تبلیغات معمولاً ارزان‌تر هستند؛ ولی هیچ تصویری در آن‌ها وجود ندارد. این حال به شما این امکان را می‌دهند که به لید‌هایی که آماده خرید محصولات یا خدمات هستند دسترسی پیدا کنید.

مطالعه بیشتر مقالات مرتبط
آخرین تغییرات تبلیغات گوگل (بخش اول) آخرین تغییرات تبلیغات گوگل (بخش دوم)

5 افزونه‌های گوگل ادز

افزونه‌های تبلیغات گوگل با امکاناتی مانند جمع‌آوری لید و هدایت کاربران برای ارتباط با ما، عملکرد تبلیغات را گسترده‌تر می‌کند. این افزونه‌ها نتایج جستجو را گسترش می‌دهند و به همین دلیل باعث می‌شوند که تبلیغ‌های ما بزرگ‌تر و قابل‌توجه‌تر به نظر بیایند. نکته مهم اینجاست که این افزونه‌ها بر اساس هدف کسب‌وکارها انتخاب می‌شوند. اگر استفاده از این افزونه‌ها می‌تواند به بازاریابی B2B شما در تبلیغات گوگل کمک کند در داشبورد روی ads & extensions کلیک کنید و بعد از آن extensions را انتخاب نمایید. برخی از مهم‌ترین این افزونه‌ها عبارت‌اند از sitelink، Callout و غیره هستند.

6 بهینه‌سازی تبلیغات و صفحه فرود

تا اینجای کار تبلیغ تولید سرنخ خود را ایجاد کرده‌ایم و همه ویژگی‌های جذاب گوگل ادز را هم برای آن به کار بردیم. اما اکنون زمان آن رسیده که ببینیم چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند! برخی از ویژگی‌های تبلیغاتی به ما امکان می‌دهند از تست A/B موجود در داشبورد استفاده کنیم. از طرف دیگر می‌توانیم به‌صورت هم‌زمان دو کمپین را اجرا کنیم و درصورتی‌که یکی از آن‌ها نتیجه نداد، خاموشش کنیم! یا حتی می‌توانیم از طریق گوگل ادز این تست را برای صفحات فرود خود اجرا کنیم.

در ظاهر ممکن است این توضیحات کمی سخت به نظر برسند؛ اما برای این که بتوانید بهترین استفاده را از تبلیغات گوگل برای بازاریابی B2B خود ببرید کار را به ادستیتو بسپارید.

آخرین مقالات مجله آموزشی ادستیتو
قوانین تبلیغات گوگل 5 مهارت موردنیاز بازاریابان دیجیتال
بهبود بازاریابی محتوا قسمت اول بهبود بازاریابی محتوا قسمت دوم

 

7 پیگیری نتایج کمپین بازاریابی B۲B

ردیابی نتایج در بازاریابی B2B می‌تواند چالش‌برانگیزترC2B  باشد چرا که مسیر رسیدن به تبدیل لید و حتی خود لید‌ها، همیشگی هستند. برای مثال برای یک شرکت تولیدی، معامله زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از محصولاتش فروخته شود. اما برای تولید لید در بازاریابی کسب‌وکارهای B2B، این موضوع فروش کمی پیچیده‌تر است.

در این بخش، بهتر است همان‌طور که اثربخشی تبلیغات خود را بررسی می‌کنید، به چیزی بیش از تعداد لید‌های به‌دست‌آمده، توجه کنید. نرخ تبدیل، میانگین ارزش سفارش‌ها و طول عمر مشتری از جمله مواردی هستند که به نشان‌دادن کیفیت لید‌های به‌دست‌آمده، کمک می‌کند. یادتان باشد که ما فقط لید‌های بیشتری نمی‌خواهیم؛ بلکه هدف اصلی لید‌های بهتر است.

google-ads

حرف آخر

قطعاً استفاده از تبلیغات گوگل ادز منجر به کیفیت بالاتر در لید‌های موردنظر ما می‌شود؛ بنابراین اگر از طی‌کردن راه‌های تکراری برای ایجاد لید خسته شده‌اید، وقت آن است که از گوگل ادز بهره ببرید. پیشنهاد ما این است که برای رسیدن به نتایج بهتر به سراغ بازدیدکنندگان سایتتان بروید و اگر به کمک بیشتری در این زمینه نیاز دارید حتماً با ادستیتو تماس بگیرید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات ادستیتو
طراحی سایت چندزبانه | چرا باید سایت را چندزبانه طراحی کنیم؟

طراحی سایت چندزبانه | چرا باید سایت را چندزبانه طراحی کنیم؟

مراحل و اصول استاندارد برای طراحی بهترین سا‌یت چند‌زبانه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباطات، اهمیت ارتباط با مخاطبان کسب‌وکارها در کشورهای مختلف بیش‌ازپیش شده است. به همین دلیل، طراحی سایت چندزبانه می‌تواند مشتریان بیشتری را از نقاط مختلف به‌سوی کسب‌وکارها جذب کنند. در این مطلب از ادستیتو، به بررسی مزایای طراحی سایت چندزبانه می‌پردازیم […]

بیشتر بخوانید
طراحی سایت نسخه موبایل | مهم‌ترین نکات برای تجربه کاربری بهتر کاربران موبایل

طراحی سایت نسخه موبایل | مهم‌ترین نکات برای تجربه کاربری بهتر کاربران موبایل

طراحی سایت نسخه موبایل قواعد خاص خود را دارد ازآنجایی‌که افراد به‌شدت از موبایل‌های خود برای جست‌وجو در اینترنت استفاده می‌کنند، کسب‌وکارها باید ساخت وب‌سایت‌های سازگار با موبایل را برای کاربری بهتر این دسته از کاربران در نظر بگیرند. طراحی سایت نسخه موبایل یکی از راه‌های اصلی بهبود رتبه موتور جست‌وجو یا سئو است. درواقع […]

بیشتر بخوانید
افکت‌های پارالاکس در طراحی ‌سایت | راه جدیدی به سمت تعامل بیشتر با کاربران

افکت‌های پارالاکس در طراحی ‌سایت | راه جدیدی به سمت تعامل بیشتر با کاربران

استفاده از افکت‌های پارالاکس در طراحی ‌سایت افکت‌های پارالاکس یکی از ابزارهای برجسته در طراحی سایت است که به طراحان و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تجربه کاربری را بیشتر کنترل کنند و جذابیت ظاهری وب‌سایت را افزایش دهند. در این مقاله، به بررسی اهمیت و افکت‌های پارالاکس در طراحی ‌سایت می‌پردازیم. افکت پارالاکس در طراحی […]

بیشتر بخوانید