صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا

در بازاریابی دیجیتال ما مدام به آن هستیم که به سمت مخاطب برویم و او را با کسب‌وکار یا محصول و خدماتی که ارائه می‌دهیم در گیر کنیم؛ اما تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چه کاری باعث می‌شود تا مخاطب بدون اینکه کاری انجام دهیم به سمت ما بیاید؟

برای درک بهتر این موضوع بیایید یک مثال کاملاً عمومی را در نظر بگیریم. ماهیگیری! کاری که همه ما به‌ندرت انجام داده‌ایم و یا نحوه انجام‌دادن آن توسط دیگران را دیده‌ایم. صبوری، مهارت و طعمه مناسب از مهم‌ترین رکن‌های یک ماهیگیری دلچسب و موفقیت‌آمیز است. زمانی که ماهی به دام قلاب ماهیگیری می‌افتد، طعمه‌ای که برای آن قرار می‌دهیم چیزی است که باعث جذب او می‌شود.

اگر دقت کنید تنها یک طعمه خوب و جذاب در اینجا به ماهیگیر کمک کرده است و اگر شما در بازاریابی دیجیتال حکم آن ماهیگیر را داشته باشید برای گیر انداختن مخاطب نیاز به یک محتوای جذاب دارید. در اینجا مفهومی که وجود دارد همان استراتژی بازاریابی درونگرا است که شامل محتوا و ابزارهای موردنیاز برای جذب مخاطب می‌شود. در ادامه این مقاله از وبلاگ ادستیتو نماینده رسمی تبلیغات در گوگل به تعریفی جامع از بازاریابی درونگرا و انواع آن می‌پردازیم.

بازاریابی درونگرا یا inbound marketing چیست؟

بهترین تعریفی که می‌شود برای بازاریابی درونگرا (inbound marketing) در نظر گرفت را این‌گونه می‌توان بیان کرد:

“بازاریابی که با تولید محتوا و از طریق یک استراتژی کاربردی به شما کمک می‌کند تا مخاطب جذب شده، شما را به‌عنوان تنها منبع مهمی برای رسیدن به اهدافش انتخاب کنند”؛

بنابراین، می‌توان گفت کارهایی از قبیل انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی، مطالب وبلاگ‌های آموزشی، تبلیغات در گوگل و… که ما به‌منظور جذب مخاطب انجام می‌دهیم، همه جزئی از بازاریابی درونگرا هستند؛ اما به شرطی که محتوای منتشر شده محتوایی مفید، سرگرم‌کننده، واقعی و آموزنده باشد!

نکته‌ی مهمی که باید توجه داشته باشید این بوده که محتوای بازاریابی درونگرا با محتوای بازاریابی برون‌گرا کاملاً متفاوت است. از جمله محتوای بازاریابی برون‌گرا می‌توان به تبلیغات رادیویی و آگهی‌های تلویزیونی اشاره کرد. تفاوتی که این دو سبک بازاریابی با یکدیگر دارند در نحوه عملکرد آن‌ها است. به وسیله‌ی بازاریابی برون‌گرا می‌توان به‌صورت مستقیم به مخاطب و مشتری رسید. درحالی‌که بازاریابی درونگرا از طریق برنامه‌ریزی اصولی و متمرکز بر روی استراتژی انجام می‌شود و این شما هستید که از طریق تولید و انتشار محتوای مفید به مخاطبتان کمک می‌کنید تا شما را پیدا کند!

خب! اما چگونه باید این کار را انجام دهید؟ بهترین هدف برای جذب مخاطب از طریق بازاریابی درونگرا چیست؟ از نظر ادستیتو بهترین راهی که می‌توانید ترافیک مناسبی از مخاطبان خود را به دست آورید از طریق وب‌سایت، محتوای سئو محور، پست‌های تعاملی و وبلاگ است. در این مکان‌ها می‌توانید به‌راحتی بازدیدکننده را به یک هدف و مشتری اصلی تبدیل کنید، یا حتی محصولی را به آن‌ها بفروشید و حتی درخواست ثبت شماره‌تلفن و ایمیل برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و جشنواره‌ها را داشته باشید تا آنها همیشه در کنار شما باشند. در بسیاری از موارد این استراتژی‌ها نشان داده که میزان رضایت مخاطب از این روش‌ها بسیار بالا بوده است؛ پس اگر تا کنون از آنها استفاده نکرده‌اید سریع‌تر دست‌به‌کار شوید.

انواع بازاریابی درونگرا کدام است؟

همان‌طور که قبلاً گفتیم بازاریابی درونگرا، بسته به مکانی که محتوا منتشر می‌شود دارای اشکال مختلفی است؛ بنابراین بهتر است با این اشکال با وضوح بیشتری آشنا شویم.

سئو، جزء فراموش‌نشدنی محتوا!

بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو خودمان! نکته کاملاً آشنا و رکن اساسی در بازاریابی دیجیتال. کار سئوی انجام شده برای انتشار محتوا در وب‌سایت برای گرفتن رنک یا امتیاز بالاتر در موتور جستجو است. مهم‌ترین اساس داشتن یک سئو خوب هم داشتن کلمه کلیدی مرتبط با جستجوی مخاطبان خواهد بود. یعنی باید کلماتی را که مخاطبان با جستجوی آن‌ها در گوگل به دنبال محصول یا خدمات شما می‌گردند را پیدا کرده و در محتوای سایتتان وارد کنید.

زمانی که این کلمات کلیدی از نظر موتور جستجوی گوگل دارای امتیاز بالاتری باشند و نشان دهد که از جانب مخاطب بیشتر جستجو شده است، میزان ترافیک ارگانیکی که به سمت وب‌سایت شما سرازیر می‌شود، سر به فلک خواهد کشید؛ بنابراین از سئو و کلمات کلیدی غافل نشوید.

تبلیغات پرداختی به‌ازای کلیک یا PPC

PPC یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی درونگرا محسوب می‌شود که از قضا این مورد هم بر کلمات کلیدی متکی است. استراتژی استفاده از تبلیغات PPC نیز باید با کلمات کلیدی همراه شود که از طریق جستجوی کاربران به دست می‌آیند. در این تبلیغات بازاریابی درونگرا تنها زمانی که مخاطب به دنبال اطلاعاتی از شما در فضای وب باشد آگهی‌های برند شما برای او نمایش داده می‌شوند و تنها زمانی هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید که بر روی محتوای موردنظر کلیک شود.

محتوا، پادشاه بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

همیشه برای به دام انداختن مخاطبانی که واقعاً به خدمات و محصولات ما نیاز دارند، تولید محتوای مفید آن هم با تنوع بسیار، حرف اول را می‌زند. تنوع در تولید محتوا بسیار زیاد است. گاهی شما می‌توانید برای فروش یک کتاب یا فیلم بخشی از آن را به‌صورت ویدئویی کوتاه برای مخاطبان بخوانید و یا پادکستی از آن تنظیم کنید. انتشار این محتواها همیشه به‌خوبی جواب خواهند دادند؛ چون مخاطب آنها همیشه وجود دارد. فراموش نکنید که در دنیا افرادی هستند که به دنبال چیزی باشند که شما می‌توانید در اختیار آنها قرار دهید. فقط باید حضور خودتان را با یک محتوای خاص در دنیای دیجیتال حفظ کنید.

بازاریابی محتوا چیست و چه تأثیری بر مخاطب دارد؟ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
بازاریابی با پادکست بازاریابی ویدئویی با 3 روش طلایی

در بازاریابی درونگرا چه چیزی را نباید فراموش کرد؟

  • جذب مخاطب: به دنبال جذب افرادی باشید که محتوای شما را ارزشمند می‌دانند و سعی کنید با محتوایی که تولید می‌کنید اعتماد آنها را جلب کنید.
  • تعامل با مخاطب: همواره در صدد باشید تا راه‌حل‌های مناسب با اهداف آنها را شناسایی کنید و از این راه احتمال تعامل آنها با برندتان را افزایش دهید.
  • نتیجه مطلوب: یادتان نرود که پشتیبانی و همراهی مخاطب در مسیر مشتری می‌تواند یکی از روش‌های موفقیت در جذب آنها باشد.

تبلیغات گوگل با ادستیتو

حرف آخر

زمانی که مخاطبی از خریدی رضایت داشته باشد قطعاً آن را با دیگران نیز به اشتراک خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب یک‌چرخه بزرگ و پایدار از مخاطبان تشکیل خواهد شد که نتیجه آن موفقیت شما از طریق استراتژی بازاریابی درونگرای اصولی و موفق است. در این حالت ما می‌گوییم که حرکت شما در مسیر بازاریابی درونگرایی شتاب پیدا کرده و می‌توانید از آن به‌عنوان یک‌پایه قوی برای چرخه فلایول (در یک مقاله به طور خاص توضیح داده خواهد شد.) خود استفاده کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات ادستیتو
انتخاب کشور ایران در کمپین گوگل ادز | دستیابی به مخاطبان محلی در گوگل ادز

انتخاب کشور ایران در کمپین گوگل ادز | دستیابی به مخاطبان محلی در گوگل ادز

برای انتخاب کشور ایران در کمپین گوگل ادز باید چه‌کار کنیم؟ در دنیای تبلیغات آنلاین، انتخاب کشور مقصد برای کمپین‌های تبلیغاتی یکی از تصمیمات حیاتی است که بر موفقیت یا شکست در تبلیغ گوگل تأثیر زیادی می‌گذارد. انتخاب کشور ایران در کمپین گوگل ادز نیز می‌تواند بازاریابان و کسب‌وکارها را با چالش‌ها و مزایای خاصی […]

بیشتر بخوانید
ریسپانسیو بودن در طراحی سایت | چگونه سایت را واکنش‌گرا طراحی کنیم؟

ریسپانسیو بودن در طراحی سایت | چگونه سایت را واکنش‌گرا طراحی کنیم؟

سایت ریسپانسیو چگونه طراحی می‌شود و چه تأثیری بر تجربه کاربری دارد؟ با وجود انواع دستگاه‌ها مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت، موبایل و…، طراحی سایت که بتواند به‌درستی در همه دستگاه‌ها نمایش داده شود ضروری است. به همین دلیل، مفهوم ریسپانسیو بودن در طراحی سایت به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی برای تجربه کاربری بهتر موردتوجه قرار […]

بیشتر بخوانید
محافظت از بودجه کمپین تبلیغات گوگل در مقابل کلیک تقلبی | کاهش بازدهی بودجه

محافظت از بودجه کمپین تبلیغات گوگل در مقابل کلیک تقلبی | کاهش بازدهی بودجه

راه‌هایی برای محافظت از بودجه کمپین تبلیغات گوگل در مقابل کلیک تقلبی تبلیغات در گوگل یکی از راه‌های مؤثر برای جذب مشتریان و افزایش فروش است. با این حال، یکی از چالش‌هایی که ممکن است در مقابل تبلیغ‌های آنلاین با آن برخورد کنید، کلیک‌های تقلبی هستند. کلیک تقلبی یا کلیک‌هایی که توسط ربات‌ها یا افرادی […]

بیشتر بخوانید