صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

از صفر تا صد A/B تست

این مقاله به شما می‌گوید که تست A/B  چیست و استفاده از آن چه مزایایی برای شما دارد. برای اینکه به یک استراتژی آزمایشی درست برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود دست پیدا کنید، نیاز است که بهترین آنها را انتخاب کنید. در این مقاله از ادستیتو به عنوان نماینده رسمی تبلیغات گوگل ادز در ایران به بررسی صفر تا صد A/B تست خواهیم پرداخت تا شما بتوانید بهترین نتیجه را کمپین‌های تبلیغاتی خود کسب کنید.

اکنون که در عصر بازاریابی مبتنی بر داده زندگی می‌کنیم و از زمان‌هایی که بازاریابان بر اساس حدس و گمان و شهودشان اقدام به تصمیم گیری می‌کردند، دور شده ایم، می‌توانیم به نتایج مطلوبی که از راه به دست می‌آیند، امیدوار باشیم. به دلیل اینکه بازاریابی اکنون یک علم محسوب می‌شود، می‌توان گفت که بازاریابان امروزی رویکردی علمی دارند و تمامی فعالیت‌های آنها بر داده‌ها متکی است

تست A/B

اگر شما هم به عنوان یک بازاریاب دیجیتالی و یا توسعه دهنده وب‌سایت فعالیت می‌کنید، قطعاً در زمانی که نیاز به تصمیم گیری‌های اساسی دارید، مانند زمان طراحی تبلیغات، کمپین‌ها و طراحی وب‌سایت، احساساتی مانند عدم قطعیت و شک را تجربه کرده‌اید. یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن این نمونه از احساسات در هنگام تصمیم گیری، استفاده از تست A/B است.

برای انجام این تست، کافی است که ذهنیت آزمایشی را بپذیرید و با استناد بر استراتژی که روی داده‌های خودتان دارید، تست A/B را انجام دهید. با انجام این تست می‌توانید از شیوه درست کار، کمبودها و نقص‌های آن مطلع شوید. به این ترتیب شما در موقعیت بهتری قرار می‌گیرید و تصمیمات تجاری درستی را خواهید گرفت. در این صورت می‌توانید زمان و هزینه خود را صرف چیزی کنید که مخاطبان به آن نیاز دارند. یکی از مواردی که بهتر است بدانید این است که تقریباً ۷۵ درصد از وب‌سایت‌های موفق که ماهانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده دارند؛ از برنامه‌های موجود برای تست A/B استفاده می‌کنند.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای داشتن یک تست موفقیت آمیز و عملی A/B به آمادگی، آموزش، زمان و تلاش کافی نیاز است.  به این منظور باید در ابتدا یک فرایند ایجاد کرده و برای اینکه این فرایند به درستی پیش برود، برای آن یک چارچوب تعیین کنید. داشتن دانش قبلی برای دستیابی به نتایج دقیق، پیش از اینکه از این ابزار استفاده کنید، نیاز است. گرچه با انجام این کار پتانسیل و زمان زیادی از شما گرفته می‌شود؛ اما ارزش آن را دارد که انجام دهید.

آخرین مقالات بلاگ نویسندگان ادستیتو
بینگ ادز چیست؟ کمک گرفتن از هوش مصنوعی در گوگل ادز
sem و seo چه شباهت و تفاوتی باهم دارند؟ بازاریابی با پادکست

تست A/B در واقع یک تست آنلاین است که بر روی موبایل، تبلیغات و وب سایت‌ها انجام می‌شود. انجام این تست باعث می‌شود تا به راحتی پیشرفت‌های بالقوه را در مقایسه با نسخه اصلی و آزمایشی هدف‌تان به دست آورید. در اصل تست A/B این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید ‌روشی که بر اساس تحلیل‌های آماری مخاطبانتان بهتر کار می‌کند را شناسایی کنید.

انواع تست A/B

تست تقسیم یا SPLIT

تست A/B به عنوان تست تقسیم  (SPLIT) نیز شناخته می‌شود ، که می‌تواند همان تست A/B یا به معنای تست تقسیم URL باشد. در تست کلاسیک  A/B، این دو تغییر در یک URL صورت می‌گیرد. در روش تقسیم URL  سایت شما تغییر می‌کند و به دوقسمت متفاوت تبدیل می‌شود. اما این موضوع کاملاً برای مخاطبان شما پنهان خواهد بود.

مطالعه بیشتر: تبدیل به یک قهرمان در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ با ۱۰ مهارت

تست چند متغیره یا تست MVT

گاهی اوقات نیاز دارید که تعدادی متغیر مانند بنر، هدر، توضیحات و ویدیو را در یک صفحه آزمایش کنید. برای اینکه بتوان تمامی این عناصر را به صورت همزمان آزمایش کرد، باید از تست چند متغیره (MVT) استفاده کنید. به این منظور شما باید چندین نمونه تولید کنید تا تمام ترکیبات مختلف این متغیرها را امتحان  و بهترین آنها را مشخص کنید.  بزرگ‌ترین  ضعف تست چند متغیره این است که برای دقیق بودن آمار نیاز به حجم عظیمی از ترافیک دارد.  بنابراین پیش از این که یک انجام تست چند متغیره (MVT) باید بررسی کنید که تعداد مخاطبان شما به اندازه کافی زیاد است تا نتایج مطلوب را ارائه دهند یا نه.

تست A/A

به وسیله تست A/A می‌توانید دو نسخه یکسان از یک عنصر را آزمایش کنید. در این حالت ترافیک وب‌سایت به دو دسته جدا تقسیم می‌شود و هر کدام برای متغییرهای مختلفی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. با این روش می‌توانید تعیین کنید که نرخ تبدیل در هر گروه مشابه است یا خیر. علاوه بر این با این روش می‌توانید درستی راه حل خود را تأیید کنید.

مزایای تست A/B چیست؟

به وسیله تست A/B می‌توانید ایده و فرضیات خود را به صورت مستقیم بر روی بخشی از مخاطبان و اهداف بررسی کنید. به این ترتیب، هرکدام از تغییراتی که در وب‌سایت شما ایجاد می‌شود، بر اساس واقعیت‌ها خواهد بود. از مزایای تست A/B می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش نرخ تبدیل

برای اینکه تجربه کاربری و نرخ تبدیل کلی سایت را افزایش دهید باید به وب سایت خود را به صورت مداوم بهینه سازی کنید.

افزایش جذب مخاطبان توسط برند

زمانی که به بازدیدکنندگان وب‌سایت تجربه کاربری منحصر به فرد و استثنایی بدهید، می‌توانید آنها را با برند خود درگیر کنید و باعث شوید که برای مدت طولانی‌تری با برند شما در ارتباط باشند.

بازدیدکنندگان خود را بهتر بشناسید.

باید بدانید عناصر مختلف صفحات شما چگونه بر رفتار بازدیدکنندگان تاثیر می‌گذارد. برای این کار شما باید توانایی تجزیه تحلیل رفتار هر بازدید کننده را داشته باشید و بتواند در مورد نیازها و انتظارات آنها اطلاعات کسب کنید.

تصمیمات خود را بر اساس نتایج کمی بگیرید.

زمانی که فرضیه‌های خود را با تست A/B آزمایش کنید، می‌توانید تمامی عوامل خطر را کاهش دهید. بنابراین کاری که باید در اینجا انجام دهید این است که بر اساس آمار و حقایق قابل اعتماد تصمیم گیری کنید نه بر اساس ارزیابی‌های ذهنی.

بهینه سازی زمان و بودجه

به وسیله تست A/B باید تلاش و بودجه خود را به سمتِ آنچه که برای مخاطبان شما بهتر است و نیازهای آنها را برطرف می‌کند هدایت کنید.

شیوه کار تست A/B

به وسیله تست A/B می‌توان نسخه فعلی و یا عناصر یک صفحه را از طریق چند متغیر آزمایش کنید. همچنین این تست به شما این امکان را می‌دهد که متغیرهای آزمایش را با یکدیگر مقایسه کنید. این عناصر می‌تواند صفحه وب‌سایت، یک هدر در، یک CTA، یک تصویر یا تغییرات بزرگ‌تر در سفر مشتری باشد.

به وسیله تست A/B  می‌توان ترافیک سایت خود را به بخش‌های مساوی تبدیل کنید و بازدید کنندگان شما به صورت تصادفی در مدت زمانی که تعیین کرده‌اید، در آزمون در حال اجرا شرکت کنند. به این ترتیب می‌توانید آنها را در معرض یک و یا تعدادی از متغیرها قرار دهید. سپس عملکرد نسبی آنها را از طریق معیارهای مختلف مانند معیار نرخ تبدیل و یا فروش، مقایسه و تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص شود که متغیرهای انتخابی ارزش اجرای کار را دارند یا خیر؟

آمار تست A/B  و نحوه درک عملکرد آن

همانند دیگر تست‌ها، تست A/B نیز بر اساس روش‌های آماری عمل می‌کند. برای این که بتوانید این تست را تجزیه و تحلیل کنید هیچ نیازی به داشتن دانش کامل ریاضیات ندارید و تنها با داشتن دانش اولیه از آمار شانس موفقیت یا شکسته شما را نشان خواهد داد. در کل دو روش آماری اصلی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای راه‌حل‌های تست A/B استفاده کنید. هیچ کدام از این دو روش آماری برتری نسبت به دیگری ندارد اما کاربردهای متفاوتی دارند که به شدت آسان است.

رویکرد  FREQUENTIST

به وسیله این رویکرد و سطح اطمینان می‌توانید میزان اعتماد و صحت نتایج خود را مشاهده کنید. اگر این میزان در سطح %۹۵ یا بیشتر از آن باشد به احتمال ۹۵ درصد آمار شما دقیق است. با این حال این روش نقطه ضعفی نیز دارد که  آن را fixed horizon می‌نامند و معنای آن، این است که سطح اطمینان شما تا پایان آزمون بی‌ارزش خواهد بود.

مطالعه بیشتر: سه روش تجربی برای تست تبلیغات ریسپانسیو گوگل

رویکرد بیزی یا  BAYESIAN

به وسیله این رویکرد می‌توانیم در زمان شروع آزمون احتمال نتیجه را مشاهده کنید. بنابراین نیازی نیست تا پایان آزمون برای شناسایی روند و تفسیر داده‌ها منتظر بمانید.  با این وجود چالش‌هایی است. برای مثال باید بدانید که چگونه فاصله اطمینان تخمینی داده شده در طول آزمون را بخوانید. در این رویکرد با اضافه شدن هر تبدیل اضافه میزان  اعتماد به داده‌ها  بهبود می‌یابد.

تست A/B : Full stack or client-side

همانطور که می‌دانید بهترین رویکرد برای انتخاب ساختار یک شرکت به منابع داخلی، چرخه عمر توسعه و پیچیدگی آزمایش‌های آن بستگی دارد.  بنابراین آزمایش و شخصی‌سازی‌هایی که به صورت client-side یا همان مشتری محور انجام می‌شود به مهارت‌های فنی پیشرفته نیاز ندارد؛ بنابراین بازاریابان به راحتی می‌توانند از پس این مرحله به‌خوبی بربیایند.

این موضوع تیم‌ها را قادر می‌سازد تا چابک‌تر از همیشه فعالیت داشته باشند و تست‌های خود را به صورت بسیار سریع انجام دهند. بنابراین مجبور هستند که از تنگناها و مواردی که مانع پیشرفت آنها می‌شود، خودداری کنند و به این ترتیب به نتایج سریع‌تر از این تست برسند.

زمانی که رویکرد تست مرتبط با سرور باشد نیاز است که منابع فنی و  توسعه پیچیده‌ترین نیاز است. بنابراین این تست‌ها باید قدرتمندتر، مقیاس‌پذیرتر و انعطاف‌پذیرتر انجام شود. برندها باید بتوانند با استفاده از هر یک از این رویکردها، تمام تیم‌های خود را در فرآیند بهینه‌سازی مشارکت دهند و پروژه‌های مختلف خود را در بهترین شرایط مدیریت کنند.

اکانت مدیریت شده گوگل ادز اکانت اختصاصی گوگل ادز

رویکرد مشتری محور یا client-side

افزایش انعطاف پذیری برای تیم‌های بازاریابی ویژگی اصلی این رویکرد است. در یک محیط مشتری محور، صفحات وب مستقیماً در مرورگر بازدیدکننده اصلاح می‌شوند. اساساً، کد منبع صفحه اصلی از سرور به مرورگر کاربر ارسال می‌شود و یک اسکریپت تمام تغییرات مرورگر چه کروم، فایرفاکس، سافاری، اپرا و غیره را در مسیر تست نمایش می‌دهد. با تست مشتری محور، می‌توانید تست‌ها و شخصی سازی‌های front-end را خیلی سریع ایجاد و اجرا کنید. به عنوان مثال، می‌توانید عناصر متنی را به‌روزرسانی کنید، محل قرارگیری دکمه‌های CTA یا بلوک‌های محتوا را تغییر دهید، یا حتی برای بهبود قابلیت استفاده، پنجره‌های بازشو را اضافه کنید. محدودیت تست در سمت سرویس گیرنده یا همان مشتری این است که امکان تست به اندازه تست در سمت سرور گسترده نیست، که این موضوع می‌تواند شامل آزمایش ویژگی‌ها، نوع پشتیبان و الگوریتم‌ها باشد.

رویکرد تست سرور یا Full stack

ویژگی اصلی این تست این است که می توانید کنترل آزمایشات خود را حفظ کنید. کار در سمت سرور به این معنی است که فرضیه‌های بهینه‌سازی در سمتBack-end  ایجاد می‌شوند، دقیقاً برعکس تست مشتری محور. تغییرات مستقیماً هنگام بارگیری در صفحات HTML ایجاد می‌شوند. در تست سرور، شما تمام عناصر تست‌های خود را از داخل محیط کدنویسی، مستقیماً کنترل می‌کنید. در نتیجه، می‌توانید آزمایش‌های عمیق‌تر و شخصی‌سازی‌های بیشتری را در سایت‌های خود، با آزادی بیشتر، اجرا کنید.

یکی از مواردی که در اجرای تست‌های سرور در پلتفرم‌های آزمایشی وجود دارد این است که کاربران غیر فنی اغلب باید قابلیت‌های کاربرپسند مانند ویرایشگر گرافیکی بدون کد را جایگزین کنند. همچنین اگر می‌خواهند با استفاده از بخش‌های خارجی مخاطبان هدف مورد نظرشان را داشته باشند یا می‌خواهند داده‌های آزمایشی را با پلتفرم‌های دیگر همگام‌سازی کنند، باید با توسعه‌دهندگان خود برای پیکربندی و حفظ ادغام با ابزارهای همکاری کنند.

تست ترکیبی

گزینه سومی وجود دارد که به آزمایش‌کنندگان اجازه می‌دهد از قابلیت‌های سمت کلاینت حتی هنگام اجرای آزمایش‌های سمت سرور استفاده کنند. زمانی که از این تست استفاده می‌کنید، بهترین نتیجه را دریافت خواهید کرد. از ویژگی‌های این تست این است که بازاریابان، مدیران محصول و توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از ابزارهای آشنا و بدون نیاز به کدنویسی و حفظ ادغام با ابزارهای خارجی، در یک پلتفرم مشترک کار کنند. همچنین به وسیله این تست دیگر نیازی نیست که بین دو تست قبلی یکی را انتخاب کنید و کار شما راحت‌تر خواهد شد.

 چگونه یک استراتژی تست A/B را اجرا کنیم؟

تست A/B باید بر اساس روش‌شناسی دقیق برای به دست آوردن نتایج مرتبط و اجرای شیوه‌هایی باشد که به تیم‌ها اجازه می‌دهد به سمت جلو حرکت کنند و از تست‌های انجام شده در وب‌سایت نکات مهم را یاد بگیرند. در اینجا 4 مرحله برای اجرای استراتژی تست A/B وجود دارد که در زیر می‌توانید این مراحل مشاهده کنید.

کاربرد گوگل آنالیتیکس قسمت اول کاربرد گوگل آنالیتیکس قسمت دوم

تجزیه و تحلیل عملکر وبسایت

با اندازه گیری و تجزیه و تحلیل عملکر وبسایت باید متوجه می‌شوید که چه چیزی باعث بهینه‌سازی سایت شما می‌شود. بنابراین قبل از بهینه‌سازی تجربه کاربران و طراحی مجدد وب‌سایت خود، ضروری است که نقاط ضعف و زمینه‌های بهینه‌سازی در تمام صفحات سایت خود را شناسایی کنید. این موضوعات برای هر وب‌سایتی متفاوت است و شما به عنوان یک برند باید استراتژی خود را بر اساس ماهیت مخاطبان، اهداف و نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل عملکرد وب‌سایتتان توسعه دهید. در اینجا برای شناسایی نقاط اصطکاک در وب سایت خود، می‌توانید از ابزارهای تحلیل رفتاری مانند ردیابی کلیک، نقشه‌های حرارتی و غیره استفاده کنید.

فرمول بندی فرضیات بهینه‌سازی

بعد از اینکه مشخص کردن مواردی که موجب اصطکاک در سایت می‌شوند را شناسایی کردید، می‌توانید فرضیاتی که در نظر دارید را برای تست‌های بعدی آماده کنید. برای اینکار می‌توانید به سراغ بخش‌هایی از سایت بروید که به ندرت توسط مخاطبان مشاهده شده است و بعد از آن فرضیاتی که باعث شده در این مسیر موفق نباشید را مشخص کرده و راه حل‌هایی را برای آنها تعیین و اجرا کنید.

اولویت بندی تست‌های A/B و چیدن نقشه راه

برای پیاده سازی یک نقشه راه موثر در تست A/B و به دست آوردن نتایج قانع کننده از آن، اولویت بندی از اقدامات حیاتی حساب می شود.  با چارچوب Pie که توسط WiderFunnel ایجاد شده است، می‌توانید ایده‌های آزمایشی خود را بر اساس سه معیار رتبه بندی شده از 1 تا 10 رتبه بندی کنید تا مشخص شود از کجا باید شروع کنید:

  • پتانسیل: در مقیاس 1 تا 10، به نظر شما چقدر می‌توان این صفحه را بهبود بخشید؟
  • تاثیر: ارزش ترافیک در این صفحه چقدر است؟
  • سهولت اجرا: اجرای آزمون چقدر آسان است (10 = بسیار آسان، 1 = بسیار دشوار)؟

در پایان نیز باید از این نتیجه میانگین‌گیری کنید. البته چارچوب‌های اولویت‌بندی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

تجزیه کردن تست‌های A/B و بررسی آنها برای آینده

مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، همین تجزیه و تحلیل تست‌های انجام شده است. به هر حال، تست A/B همه چیز در مورد یادگیری و تصمیم گیری بر اساس تجزیه و تحلیل آزمایش‌های شما است و باید موارد زیر را برای یک تجزیه بهتر در نظر بگیرید.

  • باید یاد بگیرید که نکات مثبت کاذب را در این تست‌ها مشخص کنید.
  • بخش‌هایی که بازدیدکننده بیشتری داشته‌اند را شناسایی کنید.
  • سعی کنید که همه تغییرات را همزمان بررسی نکنید.
  • و از همه مهم‌تر پس از یک شکست از ایده آزمایشی دست نکشید.

چه عناصری را باید در وب سایت خود تست کنید؟

اینکه با تست A/B چه چیزی را در وب‌سایت خود تست کنید، همه به خودتان و کاری که می‌کنید بستگی دارد. بسته به هدفی که دارید می‌توانید از مواردی که در زیر بیان شده است برای انجام تست و به عنوان هدف استفاده کنید.

  • رفتار بازدیدکنندگان خود را برای تدوین فرضیه‌های بهینه سازی تجزیه و تحلیل کنید.
  • اهداف روشن و KPIهای مرتبط را تعیین کنید.
  • تست‌های خود را اولویت بندی کنید و برای خودتان نقشه راه تعیین کنید.
  • تیم‌هایی از افراد متنوع و قادر به درک جنبه‌های مختلف یک پروژه تست A/Bرا تشکیل دهید.
  • فول استک و مشتری محور را ترکیب کنید تا همه تیم‌ها را در فرآیند بهینه سازی خود درگیر کنید.
  • برای پرورش فرهنگ بهینه‌سازی و بهبود مستمر روش‌ها، نتایج را در شرکت با همکاران در میان بگذارید.

کارهایی که بهتر است در تست A/B انجام دهید در اینجا لیست شده است:

  • با تست‌های بسیار پیچیده شروع کنید و موفقیت‌های سریع را در نظر نگیرید.
  • عدم تایید فرضیه‌های خود با بینش در مورد رفتار بازدیدکنندگان، قبل از راه اندازی آزمون‌ها
  • تست بدون فرآیند یا برنامه تعریف شده
  • تست‌های خود را بدون اولویت بندی راه اندازی کنید.
  • بهینه سازی KPI های اشتباه
  • برای درس گرفتن و درک تغییرات رفتاری در بازدیدکنندگان خود، به طور مداوم آزمایش نمی‌کنید.

تبلیغات گوگل با ادستیتو

سخن آخر

اگر می‌خواهید یک استراتژی موثر تست A/B را در وب‌سایت خود قرار دهید، داشتن فضای انجام تست در داخل شرکت بسیار مهم است. برای انجام این کار، سعی کنید از افراد متخصص در تمامی زمینه‌هایی که به آن نیاز کمک بگیرید. متخصصان شخصی‌سازی و مدیران پروژه تجربه دیجیتالی خوبی در این زمینه دارند. آنها ساختار استراتژی و مدیریت پروژه با هماهنگ کردن افراد و منابع مختلف را دقت و به خوبی یاد گرفته‌اند و بیشتر از دیگر افراد این موضوع را تجربه کرده‌اند.

در کنار آنها توسعه دهندگان و طراحان مسئول جنبه عملیاتی استراتژی شخصی‌سازی این تست هستند. توسعه دهنده‌ها ادغام و جنبه فنی تست‌ها را به خوبی مدیریت می‌کنند. در مورد طراح، باید مطمئن باشید که دانش UX خوبی داشته باشند تا بتوانند تجربیات شخصی سازی شده متناسب با نیازهای بازدیدکنندگان را ایجاد کنند.

 

 

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات ادستیتو
اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت | چرا باید به UX توجه کنیم؟

اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت | چرا باید به UX توجه کنیم؟

اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت و نکاتی که به بهبود UX کمک می‌کنند با رشد روزافزون تعداد کاربران اینترنت و افزایش رقابت در فضای آنلاین، توجه به تجر‌به کاربری به‌عنوان یک عامل اساسی در طراحی سایت بیش‌ازپیش مهم شده است. تجر‌به کاربری، شامل تمام تعاملات، احساسات و واکنش‌هایی است که کاربر در هنگام استفاده […]

بیشتر بخوانید
انتخاب کشور ایران در کمپین گوگل ادز | دستیابی به مخاطبان محلی در گوگل ادز

انتخاب کشور ایران در کمپین گوگل ادز | دستیابی به مخاطبان محلی در گوگل ادز

برای انتخاب کشور ایران در کمپین گوگل ادز باید چه‌کار کنیم؟ در دنیای تبلیغات آنلاین، انتخاب کشور مقصد برای کمپین‌های تبلیغاتی یکی از تصمیمات حیاتی است که بر موفقیت یا شکست در تبلیغ گوگل تأثیر زیادی می‌گذارد. انتخاب کشور ایران در کمپین گوگل ادز نیز می‌تواند بازاریابان و کسب‌وکارها را با چالش‌ها و مزایای خاصی […]

بیشتر بخوانید
ریسپانسیو بودن در طراحی سایت | چگونه سایت را واکنش‌گرا طراحی کنیم؟

ریسپانسیو بودن در طراحی سایت | چگونه سایت را واکنش‌گرا طراحی کنیم؟

سایت ریسپانسیو چگونه طراحی می‌شود و چه تأثیری بر تجربه کاربری دارد؟ با وجود انواع دستگاه‌ها مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت، موبایل و…، طراحی سایت که بتواند به‌درستی در همه دستگاه‌ها نمایش داده شود ضروری است. به همین دلیل، مفهوم ریسپانسیو بودن در طراحی سایت به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی برای تجربه کاربری بهتر موردتوجه قرار […]

بیشتر بخوانید